legaal om als ondernemer een grijskentekenauto prive te rijden en het lage moterrijtuigenbelastingtarief aan te houden?

de belastingdienst herkent jou namelijk als ondernemer en zal dan de motorijtuigenbelasting op het lage tarief zetten, maar je zet de auto niet op de balans en rekent 0,19 cent de kilometer voor de zakelijk gereden kilometer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat is niet legaal.
Je eet namelijk van twee walletjes. Enerzijds vermijd je bijtelling omdat je de privé auto zakelijk gebruikt en een vergoeding per gereden kilometer als kosten opvoert. (wel een kilometerregistratie bijhouden) en anderzijds profiteer je van de lage wegenbelasting omdat de auto zakelijk zou zijn.
Je zal een keuze moeten maken. Of de auto zakelijk opvoeren op de balans, afschrijven en voor het privé inkomen een bijtelling opgeven of...de auto privë houden (ook de motorrijtuigenbelasting) en 19 cent vergoeding per zakelijk gereden kilometer opvoeren.
Bij een goedkope tweedehands auto zal de 19 cent misschien net voldoende zijn. In de meeste gevallen is het voordeliger de auto op de balans te zetten en voor de bijtelling te gaan.
Besef dat de bijtelling altijd bruto is (b.v. 20% van de cataloguswaarde), maar dat je netto veel minder betaalt (b.v. 42% inkomstenbelasting)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij het melden van de wegenbelasting moet je aangeven deze wagen prive te gebruiken.
ronron1212
13 jaar geleden
wel als je ook een fiets gebruik