Waarom stelt reclame code commisie (RCC) wel vast dat de reclame van de Nederlandse energie maatschappij verboden is, maar doet zij niets?

Het gaat hier natuurlijk om de volgende reclame:
http://www.youtube.com/watch?v=CwuuvpCVciY&playnext=1&list=PLA822E7DE611647F8

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat uitspraken van de RCC niet bindend zijn.
Daarom is die reclame ook niet verboden, maar de RCC doet alleen de uitspraak dat die reclame niet deugt.

Het enige doel van zo'n uitspraak is, om een bedrijf dat verantwoordelijk is voor zo'n reclame aan de schandpaal te nagelen. Maar ook dat gebeurt heel voorzichtig. Er wordt pas na 3 uitspraken van de RCC melding gemaakt op de website.

Sommige bedrijven vinden het heel vervelend als de RCC een reclame-uiting b.v. misleidend vindt en stoppen er direct mee. Andere bedrijven, zoals DELL computers, trekken zich er niets van aan, en gaan gewoon door.
In dat geval kun je naar de rechter stappen. De rechter kan wel iets verbieden; de RCC kan dat niet.

Mogelijk is de reden hiervoor, dat de RCC iets is van het bedrijfsleven zelf. Een soort zelfregulering. En dat werkt niet altijd zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat ze denken dat ze in hoger beroep in het gelijk gesteld zullen gaan worden.
Eerder tekende NL Energie al met succes bezwaar aan tegen een uitspraak van de commissie.