Welke regels(/richtlijnen) zijn er voor betalingstermijnen van facturen?

Op veel facturen wordt een betalingstermijn(/verlooptijd) van ongeveer 14 dagen vermeldt. Toch zie ik ook vaak een betalingstermijn van bijvoorbeeld 8 dagen. Zijn hier regels of richtlijnen voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Nee, de ondernemer in kwestie mag zelf bepalen wat zijn betalingstermijn is. Dit is vaak opgenomen in de algemene of leveringsvoorwaarden.

Sommige leveranciers (met name webwinkels) hanteren zelfs een betalingstermijn van 0 dagen. Dat wil zeggen dat er betaald moet worden voordat spullen geleverd worden. Verder is dus alles, van 0 tot 90 dagen of zelfs uitgestelde betaling van 18 maanden of langer toegestaan.

De ondernemer bepaalt dit in principe zelf. Of de klant hiermee akkoord gaat ligt natuurlijk aan de redelijkheid en haalbaarheid van de gekozen betalingstermijn.

Toegevoegd na 54 minuten:
Er zijn geen regels/wetten voor. Welke betalingstermijn redelijk/gebruikelijk is hangt een beetje af van het soort klant. Particulieren zou ik niet meer dan 14 dagen betalingstermijn geven. Die kunnen het prima binnen 2 weken betaald hebben. Duurt het langer dan is de kans groot dat ze je factuur al vergeten zijn. 8 of 10 dagen is ook prima, maar korter wordt lastig.

Voor zakelijke klanten is de betalingstermijn doorgaans langer omdat de factuur ingeboekt moet worden, vaak wordt rondgestuurd en wacht op akkoord van een budgethouder. Dan wordt er soms maar 1 keer per week betaald enz enz. 14 dagen kun je hanteren, als je er dan maar niet vanuit gaat dat je alles ook echt binnen 14 dagen hebt ontvangen.

Het is wel goed om een korte betalingstermijn te hanteren. Zeker als bedragen lastig binnen komen, dan begint de termijn in ieder geval vroeg te lopen en hoef je zo kort mogelijk voor te financieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
De ondernemer verstrekt gewoon een korte lening zonder rente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er bij mij om dat ik facturen achteraf verstuur voor geleverde diensten, wat is dan redelijk/wettelijk bepaald?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder rente? Leverancierskrediet is in veel gevallen juist een dure vorm van krediet, aangezien er bij snelle betaling een aanzienlijke korting verkregen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang niet altijd hoor. Voor mijn factuurtjes van enkele tientallen tot maximaal enkele honderden euro's doe ik dat echt niet... Ik pas wel een andere truc toe: ik stuur ze een mail met het bericht dat de factuur direct online via iDeal kan worden voldaan en veel klanten doen dat dan ook, kost mij exact 80ct per factuur en ik heb direct mijn geld...
ronron1212
13 jaar geleden
Er is hierover niets wettelijks 14 dagen is gangbaar gertdejonge
ALKNOBBE ik heb het niet overeen leverancierskrediet Maar over een betaling die gedaan moet worden en die dus pas weken na de levering wordt gedaan dat is dus ook een vorm van krediet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron: ja dat zeg ik. de vorm van krediet die je bedoelt is leverancierskrediet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leverancierskrediet
ronron1212
13 jaar geleden
Ja maar hierop kun je nooit korting behalen zie ook even het antwoord van sigaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het antwoord van sigaar goed leest zie je dat het krediet standaard betaald wordt (want opgenomen in de kostprijs). geen enkele leverancier met kennis van zaken zal je de 2% korting bij directe betaling weigeren.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja hoor Dat gebeurt alleen als de leverancier je ook deze korting onder aan de factuur weer aanbied als korting voor op tijd betalen

Andere antwoorden (2)

Bij het bepalen van de prijs van een product, calculeer je vertraagde betaling in. Vaak is dat 2% van het bedrag. Ik geef een uitgebreid voorbeeld

Kostprijs incl. 3 % kredietkosten = 100
BTW 19% = 19
-----------------------------------------
Verkoopprijs = 119

Dat wordt vaak gefactureerd als volgt

10 stuks product X = 1000
BTW = 190
----------------------------
Factuurbedrag = 1190

Contantkorting:
Bij contante betaling mag U 2 % = 20 aftrekken van het factuurbedrag;
Korting Kredietbeperking:
bij betaling binnen 7 dagen mag u 1 % = 10 aftrekken van het factuurbedrag
Let op: Het BTW bedrag blijft buiten beschouwing

Als je over een maand betaalt, dan verstrekt de leverancier dus een krediet wat de afnemer 20 kost. Dat is dus 2 % PER MAAND, ruwweg 24 % per maand. Dat kan je zeker niet gratis noemen!

Je kunt er ook een bedrijfseconomische conclusie uit trekken: een bedrijf dat de kortingen laat lopen, is een debiteur, die je eigenlijk linea recta moet boeken onder Dubieuze Debiteuren.

Dat het BTW bedrag buiten beschouwing blijft heeft te maken met fiscale regels. Je factureert voor 1000, en daar moet de BTW over worden berekend.

Bron: mijn eigen colleges als docent bedrijfsfinanciering en bedrijfsadministratie

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoelang je het krediet toestaat is uitsluitend afhankelijk van de kredietkosten van de leverancier. In principe zal je de facturen meestal aan een factor overdragen. Jij als leverancier blijft er dan verder buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig goed uitgewerkt! +1
Wettelijk is de betalingstermijn gesteld op 30 dagen. Verkoper en koper kunnen in onderling overleg hiervan afwijken. Bekijk