Wordt Ilse media rijk door ons denkwerk?

Lijkt mij namelijk wel.. Maar is dit geen diefstal van intellect?

Onder intellectuele eigendomsrechten worden de quasi-exclusieve rechten van rechthebbenden op een voortbrengsel van de menselijke geest verstaan.

Na wat meer research:

Eén van de ideeën achter de meeste vormen van intellectuele eigendomsrechten is dat een dergelijk alleenrecht een stimulans kan zijn om werken, uitvindingen en dergelijke te creëren en te delen met anderen.

Voorstanders en belanghebbenden van intellectuele eigendomsrechten vinden dat personen en organisaties beschermd moeten worden tegen misbruik van de vruchten van hun intellectuele arbeid.

Bij een effectieve bescherming van intellectuele eigendomsrechten weten de rechthebbenden hun investeringen veiliggesteld, hetgeen via de daaruit voortkomende stimulans de maatschappelijke vooruitgang zou bevorderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is je probleem nu Jinx?

Het beste antwoord

Of ze er rijk van worden weet ik niet, zou op dit moment niet weten hoe zonder advertenties, maar het zou zomaar kunnen, hoor.

Wat betreft je rechten op je intellectuele eigendom : dat staat vrijwel altijd vermeld in de algemene voorwaarden, vaak al voordat je inlogt en zeker ook daarna altijd even nakijken. Voor de meeste fora (en in dit opzicht funtioneert het natuurlijk als een soort forum) geldt dat de door jou geplaatste tekst jou intellectuele eigendom blijft, maar dat je impliciet toestemming geeft aan de beheerder van de site om deze te publiceren en erover te beschikken zoals hem of haar goeddunkt (wegmodereren bijvoorbeeld). Ze mogen echter niet je tekst veranderen of elders gebruiken zonder jou expliciete toestemming.

Quote uit de algemene voorwaarden hier :

Copyright

Je behoudt alle eigendomsrechten op inhoud die door jou is geplaatst, maar stemt ermee in dat jouw inhoud wordt getoond op Goeie Vraag en partner-websites / applicaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens aan. Daar had ik eerlijk gezegd nog nooit gekeken!
+1
AWM
14 jaar geleden
Wat heb je aan eigendomsrechten, als dat eigendom gratis wordt weggegeven aan jan en alleman?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, dat betekent dat mijn woorden HIER niet door bijvoorbeeld jou of eender wie gebruikt mogen worden door een ander als zijnde zijn of haar tekst op een ander forum.
En zeker niet zonder bronvermelding. In de praktijk ben ik al meerdere malen teksten van mijn hand op andere fora tegengekomen. Tot nu toe altijd met bron.
En ook dat een moderator hier geen woorden in mijn oorspronkelijke tekst mag veranderen waardoor de strekking kan veranderen. En wat dat weggeven betreft ; een artikel in de Metro wordt ook voor niks door heeeeel veel mensen gelezen. Toch zit er gewoon copyright op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staan hier bij sommige vragen wel advertenties hoor.

Andere antwoorden (5)

Ze 'stelen' mijn verstand niet; ze marketen het gewoon erg slim.

Zelf zijn we zo 'slim' om mee te doen aan GV, dus eigenlijk zijn we het zelf schuld.

Of Ilse echt rijk word, betwijfel ik overigens ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jinx;

Nee hoor, jij geeft je ideëen en gedachten immers zelf hier prijs. Of is er iets of iemand die je daartoe dwingt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover 't gaat om nuttige kennis, is 't alleen maar goed als dat zoveel mogelijk gedeeld wordt.
En ik denk niet dat Ilse er rijk van wordt - zoveel bezoekers trekt GV niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ilse kan wel geld gaan verdienen aan onze bijdragen, bij bepaalde vragen zijn al advertentie's te zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ilse media wordt indirect rijk door ons denkwerk. Daar is niets mis mee. Indirect omdat ze niet verdienen aan de teksten van ons, maar aan de teksten van de adverteerders en de lezers die dáár op klikken.

Ze hebben net als Google ontdekt dat het aanbieden van goede en nuttige diensten zichzelf uiteindelijk terugbetaald. En omdat de advertenties van Google zijn is Google uiteindelijk de lachende derde.

Ilse Media steelt m.i. niet onze intellectuele eigendomsrechten. Er wordt keurig vermeld wie wat heeft gezegd. Ilse verkoopt niet onze kennis, maar levert een dienst aan ons om onze kennis te etaleren. Voor die dienst betalen wij niets en het is hun goed recht om de reclame op hun website toe te staan. De enige die m.i. investeringen doet is Ilse Media zelf.