Is het in Nederland mogelijk een eigen vervoers bedrijf op te richten ?

Stel, ik heb geld en wil bussen kopen om een eigen vervoersbedrijf op te richten, is dat mogelijk ? En aan wat voor regels qua prijzen ed. moet ik me dan houden ? Ik kan het echt nergens op internet vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Sure, ga je gang. Er is alleen een verschil tussen vervoer en openbaar vervoer. De overheid ziet het als taak om bepaalde vormen van vervoer geregeld te hebben in Nederland. Ze maakt afspraken over prijzen, service en infrastructuur (bushokjes) met diverse publieke en private partijen.
Maar als je zelf een dienst op wil zetten dan kan je doen wat je wil. Hoewel, je moet je wel houden aan de regels voor het vervoeren van personen. (gordels, dat soort dingen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, dat kan gewoon. Zelfs met lijnbussen zou dat moeten kunnen, maar dan moet je het contract krijgen van de gemeente of overheid.

Ga eens langs bij de KvK, die hebben informatie voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gaat om OV... moeilijk. Je zult dan een concessie moeten veroveren en daar zijn er niet heel veel van. Vaak is een concessie gelijk voor een hele regio, en dat zul je als beginnend ondernemer niet aankunnen.

Jaren terug heeft Lovers het geprobeerd met het treinlijntje naar Zandvoort of Scheveningen. Dat werd gezien als het bewijs dat de liberalisering van het Spoor een succes was.
Lovers is overigens in een korte tijd weer van het spoor verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bedrijf dient te voldoen aan de wet personenvervoer.
Daarin staat exact vermeld welke eisen van belang zijn.

JE moet aan opleidingseisen, (vakbekwaamheid) noodzaak (aantonen dat je werk hebt voor je materiaal) en bepaalde kredietwaardigheid voldoen.

Als je dat kan aantonen heb je een vergunning voor besloten busvervoer.

Wil je openbaar evrvoer doen zul je moeten meedoen aan aanbestedingen voor concessies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het openbaar vervoer wordt europees aanbesteed. Meestal eens in de vijfjaar per vervoersregio.
Hierin staan de voor de aanbesteding belangrijke gegeven waar het vervoer aan moet voeldoen en welke bussen enz er moeten zijn.
ronron1212