Mag je als eenmanszaak jezelf een belastingvrij(e) kerstbonus/kerstpakket geven?

Bedrijven mogen een kerstbonus geven (of kerstpakket) en krijgen daar volgens mij belastingvoordeel bij. Ik vroeg me af of ik mezelf ook een kerstbonus mag geven (ik heb dit jaar hard m'n best gedaan...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Je mag jezelf best een bonus geven, maar die is helaas niet aftrekbaar voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je jezelf een bonus geeft, zullen de kosten van het bedrijf toenemen. Als die bonus in natura is, verdwijnt er voorraad en zul je de BTW moeten betalen. Als ontvanger is dit inkomen en zul je belasting moeten betalen over de waarde van de bonus. Komt er dus op neer dat je per saldo geen enkel voordeel hebt van het toekennen van een bonus. Je onttrekt alleen vermogen aan je bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag
je mag jezelf iets geven ter waarde van 70 euro incl btw

Toegevoegd na 1 minuut:
Mogelijk ben je zelfstandig webdesigner, webdeveloper, grafisch ontwerper, of schrijver en werk je alleen. Ja dan krijg je, in tegenstelling tot veel van jouw opdrachtgevers, geen kerstpakket van de baas waarmee hij / zij laat merken jou te waarderen. Maar waarom geef je dan jezelf niet gewoon een leuk pakket? Of beter nog, geef jezelf echt iets leuks in plaats van een suf pakket waar voor 50% spullen in zitten die 3 jaar later over-de-datum de prullenbak in verdwijnen. Geef jezelf een cadeaubon voor een schoonheidsspecialist, een paar mooie DVD’s, mooie muziek, een paar speakers voor jouw laptop, een leuke portable harddisk, heerlijk eten, etc.

Ten eerste mag je jezelf belastingvrij een chocolade letter of banketstaaf geven voor sinterklaas. Dit mag belastingvrij van de belastingdienst, aardig toch? En voor de kerst mag je zelfs 70 euro inclusief BTW aan jezelf besteden. Voor de werknemer is dit belastingvrij. En je mag natuurlijk ook relatiegeschenken weg geven aan jouw klanten. Voor deze relatiegeschenken geldt een eindheffingstarief van 45% zolang waarde van dit geschenk niet meer is dan 136,- euro. Je een heffing van 75% betalen als de waarde van het geschenk hoger is dan 136,- euro. Dus het mag wel hoger zijn, maar dan kun je geen gebruik maken van een lagere heffing. Dit geldt trouwens ook voor jouw eigen geschenk.

Er zijn bedrijven te vinden die speciaal voor ZZP-ers een kerstpakket aanbieden. Zodoende kun je als zelfstandige toch nog heel verrast zijn wanneer je jouw eigen kerstpakket open maakt. Ook bij de kantoorhandel hebben ze dergelijke suprise pakketten. Maar dan mis je nog het voordeel van het zelf iets kunnen uitkiezen waar je echt iets aan hebt. Maar het openmaken van een grote doos met allemaal lekkere en grappige dingen past meer in de sfeer van de kerst natuurlijk. En de doos staat vaak erg mooi onder de kerstboom!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je trakteert een goede klant op een (eindejaars) relatiegeschenk of kerstpakket, natuurlijk naar jouw 'smaak'!
Voor de fiscus kan je de gemaakte kosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat van jouw onderneming en/of eenmanszaak. Echter, jammergenoeg de betreffende klant is niet meer bereikbaar/benaderbaar. Weggooien doe je natuurlijk niet......

Fijne feestdagen!