Hoe word ik zo snel mogelijk een gelicentieerde ggz hulpverlener?

Het gaat om de kortste cursus of opleiding waarmee ik bevoegd ben jongeren met depressie klachten te helpen

4 jaar geleden
in: Cursussen
1.9K
ronron1212
4 jaar geleden
In elk geval niet met een cursus je zult hiervoor een gedegen opleiding moeten volgens en bic geregistreerd moeten zijn.

Antwoorden (1)

Met de opleiding POH-GGZ mag je alleen patiënten begeleiden. Deze functie kan door verschillende soorten hulpverleners worden vervuld, bijvoorbeeld door spv-ers of maatschappelijk werkers.

Psychotherapeuten zijn hulpverleners die een gespecialiseerde psychotherapieopleiding hebben gevolgd. In Nederland is de titel psychotherapeut beschermd en mag alleen gevoerd worden indien men door de overheid als zodanig erkend wordt.
Behalve de psychotherapeut zijn nog twee andere BIG-beroepen wettelijk bevoegd tot het behandelen van patiënten door middel van psychotherapie, namelijk de klinisch psycholoog en de psychiater.
Alleen met deze opleidingen word je een gelicentieerde ggz hulpverlener waarmee je bevoegd bent om jongeren met depressieklachten te helpen.

Ik vrees dat je het vak van psychotherapie en de ernst van (en veelheid aan soorten) depressies onderschat. Het is veel meer dan het eventueel op basis van eigen ervaringen naar anderen luisteren en tips geven.
_____

Omdat je elders aangaf ook wel onbetaald depressieve mensen te willen helpen, zou je je als vrijwilliger kunnen aanmelden bij 113. 113 is de nationale organisatie voor suïcidepreventie. Zij helpen mensen met suïcidale gedachten.
Na een voorbereidende training (4 x 6 uur) kun je daar aan de slag.
https://www.113.nl/vrijwilliger-worden-bij-113