Is mijn werkgever verplicht de uren tijdens een cursus te vergoeden?

Mijn werkgever verplicht mij de cursus sociale hygiëne te volgen. Mijn vraag is of mijn werkgever verplicht is mij dit te betalen. Ik zie hier niks over terug in de CAO ( CAO Levensmiddelen, franchice Jumbo)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Cursussen
8.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja dat is je werkgever verplicht.

Het beste antwoord

Ik ben het met het vorige antwoord oneens. De CAO Levensmiddelen bepaalt hier - voor zover ik heb gelezen - niets over. De vraagsteller werkt bij een franchise vestiging van Jumbo. De CAO Supermarkt (Levensmiddelenbedrijf) is dus van toepassing.

Het is zo dat wanneer een werkgever haar werknemer verplicht om een cursus te volgen, die uren gelden als arbeidstijd als bedoeld in artikel 1:7 onder k van de ATW.
In artikel 610 van het zevende boek van het Burgerlijk Wetboek staat dat loon een verplichte tegenprestatie voor arbeid is.

De werkgever moet je voor de cursusuren betalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
N.B. Betalen van de cursus staat niet ter discussie.
Het gaat over de uren die door werknemer besteed worden aan het volgen van de cursus. Zijn deze voor kosten van werkgever? volgens CAO niet. Werknemer dient deze in eigen tijd te volgen. Wel het afleggen van het examen in werktijd, hiervoor moet de werkgever tijd geven, dus betaalde uren. -----De werknemer volgt de studie in eigen tijd, wel moet het bedrijf voldoende ruimte geven om de medewerker het diploma te kunnen laten halen.----- bron
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vermoed dat je mijn antwoord niet goed hebt gelezen. De vraagsteller wil graag weten of de werkgever loon moet betalen aan de werknemer gedurende de cursusuren. Jawel, zo beargumenteer ik, want de uren dat de werknemer de cursus volgt moeten worden aangemerkt als arbeidstijd. De werkgever moet loon betalen voor die uren. Over het betalen van de cursus zelf heb ik niks gezegd.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet zo. De cursus volg je in je eigen tijd, wel moet de werkgever je ..voldoende ruimte.. geven om het examen te halen.
Volgens het CAO voor de Groothandel in Levensmiddelen 01/06/2016 t/m 30/06/2017 pagina 73, Werk-leer overeenkomsten: De werknemers /leerlingen ontvangen het normale reguliere uurloon. De werknemer volgt de studie in eigen tijd, wel moet het bedrijf voldoende ruimte geven om de medewerker het diploma te kunnen laten halen.
--- Toevoeging : De werkgever moet je gelegenheid geven het examen van de cursus in werktijd te kunnen doen.
Toegevoegd op 09 maart 2018 22:02: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
De werkgever verplicht dat is iets anders dan zelf een cursus willen volgen @jodokus52
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ronron Kijk eens in de bron. Het gaat om scholing/opleiding.
Artikel 51 Arbeidsmarkt, scholing en loopbaanbeleid : Scholing en opleiding pagina 73.
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 er staat nog veel meer ook pagina 74 in dit geval gaat he namelijk niet om pagina 73
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De door jou genoemde CAO is niet van toepassing. Bovendien interpreteer je de bepaling verkeerd. De door jou aangehaalde bepaling gaat over een werk-leerovereenkomst. Dat is iets heel anders dan eenmalig een verplichte cursus volgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoordt. Echter is deze CAO niet van toepassing voor mij, omdat het een franchise nemer betreft.