Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Afgelopen half jaar minder uren gewerkt dan in contract. Dit doordat er geen werk was. Mag de werkgever de uren daarna "terugvorderen" via het loon?

Werknemer is rij-instructeur. Doordat er minder leerlingen waren en leerlingen lessen afzeiden kon hij niet aan genoeg uren komen (40 uren) tijdens een normale beschikbaarheid (elke dag 8-17.00, 1 avond en zaterdagochtend).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
681

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als je een contract hebt van 40 uur dan moet je werkgever gewoon betalen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad. Het antwoord is: nee, dat mag de werkgever absoluut niet. Als jij een contract voor een bepaald aantal uren hebt, is heeft je werkgever zich verbonden aan het betalen van die uren. Ook als hij jou minder werk kan geven dan verwacht.

Zelf heb ik destijds trouwens mijn rechtsbijstandverzekering in moeten schakelen om mijn geld te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkgever mag niet de uren terugvorderen van het loon. Echter mag na een half jaar de werkgever wel je contract kleiner maken van bijv. 40 uur per week naar 30 uur per week, mits dit het gemiddelde aantal uren is geweest. Het gaat namelijk om het gemiddelde aantal uren die je hebt gewerkt afgelopen half jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag je werkgever niet. Dan had ie bijtijds deeltijdontslag moeten regelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding