Waarom scheppen sommige mensen zo graag op over hun salaris?

Ik vraag er nooit naar, maar sommige mensen schijnen het niet te kunnen laten om over hun salaris op te scheppen. Of juist te klagen: "ik verdien veel meer, maar krijg zo weinig..."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Ze hebben met ellebogenwerk dit salaris bevochten en nu willen ze jouw bewondering ook nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat het een indirecte indicatie is van hun kunnen. Bij allebei (Ik verdien veel maar krijg weinig -> ik ben heel goed; ik verdien heel veel -> ik ben goed/bijzonder/speciaal/een baas).
En omdat ze er gewoon trots op zijn.
Zelf verdien ik trouwens ook HEEEEEL VEEL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zit het antwoord al in jouw vraagstelling: Ze praten over hun salaris om op te scheppen, of om te klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het gedaan wordt om aan hun vrienden te laten zien hoe 'succesvol' ze zijn. Alleen wordt het feit of je successvol bent niet alleen bepaald door de hoeveelheid geld die er maandelijks op je rekening wordt gestort.

Om even op te scheppen... ik krijg geld, zonder er ook maar een klap voor uit te hoeven voeren (een schijnbare eer).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is je van harte gegund, XiniX
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel XiniX! Ben blij dat ik in NL woon en dat deze voorzieningen bestaan.
veel mensen zijn nooit tevreden en willen altijd meer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me logisch dat een hoog salaris een hoog aanzien geeft. Ik denk dat het eigenlijk niet gaat om het feit dat je een hoog salaris hebt (of zou hebben), maar of je een hoger salaris hebt dan een ander. Opscheppen is denk ik vaak ingegeven door angst onder te doen voor een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1...dat klopt
volgens mij is het altijd een compensatie als je ergens over opschept, over wat dan ook...
een (verborgen gehouden) gevoel van minderwaardig zijn kun je uitstekend maskeren met iets anders waar je goed in bent of goed in lijkt...
bij veel mensen lijkt het tonen van een kwaliteit zo goed te werken dat de persoon in kwestie werkelijk vergeet dat hij of zij zich diep van binnen onzeker of minderwaardig voelt... dit kan heel lang goed gaan... tot het moment dat dat waar je goed in bent wegvalt(moeder of vader zijn/ je positie in een relatie/ functie in je werk/gezondheid of wat dan ook) (bij sommige mensen vallen in korte periode verschillende elementen tegelijk weg) ... en wat blijft er dan over.... juist... een mens die zich onzeker en minderwaardig voelt... een heel pijnlijk gevoel dat je het liefst niet wil voelen, maar op dat moment heb je niets voorhanden om het te maskeren...bij velen uit zich dat in een depressie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan wat je opscheppen vindt natuurlijk. Als je 1300 netto verdient en dat tegen iedereen verteld zal men dat toch geen opscheppen vinden denk ik. Of je moet net 20 zijn.
Dus wat vindt jij opscheppen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1800 bruto, net begonnen in de ICT bijvoorbeeld. Schijntje lijkt me.. Maar ach, wie ben ik om ze uit die droom te helpen?
Zo gauw het over mijn salaris gaat beken ik altijd eerlijk dat ik (helaas) nog steeds onder de Balkenende-norm zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het werk an sich blijkbaar niet interessant genoeg om over te praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het geen kwestie van opscheppen maar gewoon een open en eerlijke houding. Misschien zijn ze niet jou kleur maar over het algemeen zijn het wereldsere mensen dan degene die angstvallig zaken voor zich houden omdat het een "prive" aangelegenheid betreft. Hoe je het went of keert het leeft bij mensen dus waarom niet erover spreken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen móeten opscheppen (en het doet er dan eigenlijk niet toe waarover ze dat doen!). Ook wij mensen moeten onze positie in de groep veilig stellen. Het gaat er immers in evolutionaire zin om dat de sterkste overleeft!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel: Egostreling of 'ik ben zo zielig, heb medelijden'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdag ze veel verdienen