Wat moet moet je wel doen of juist niet doen bij een sollicitatiegesprek?

Wie heeft er handige, leuke of originele tips voor een leuk een gezellig sollicitatiegesprek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Je hoeft niet op alle vragen een antwoord te geven of te weten. Vragen waarvan je niet weet wat die met de functie te maken hebben, hoef je niet te beantwoorden. Je kunt natuurlijk ook vragen wat dat met de functie te maken heeft. Het is geen mondeling tentamen, waarbij elke vraag een punt oplevert.

Heb een realistisch beeld van wat je kan en wat niet. Stel bij elk positief punt een valkuil waardoor je gemakkelijk in een negatief punt kunt vallen. Als je bijvoorbeeld oog hebt voor details, kun je door de details het overzicht snel verliezen. Dus als men vraagt wat je negatieve eigenschappen zijn, stel die dan in het perspectief van je positieve eigenschappen.

Je mag bij een gesprek ook zelf vragen stellen. Bijvoorbeeld: 'Waarom hebt u mijn brief uitgekozen?' of: 'Hoe is de vacature ontstaan?' Stel natuurlijk geen vragen waarvan het antwoord op de website staat. De site moet je echt helemaal gespeld hebben, wil je goed voorbereid naar een sollicitatiegesprek gaan.

Als je van plan bent om dingen op te schrijven die tijdens het gesprek worden gezegd, moet je wel eerst toestemming vragen dat je wat opschrijft. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde bedrijfsgegevens te weten komen, die niet voor anderen bestemd zijn.

Neem je brief en je CV mee. Het staat een beetje dom als je vragen krijgt over je brief of CV waarvan je niet precies meer weet hoe het zit. Je bent immers uitgenodigd op basis van je brief en je CV.

Ga pas zitten als men je zegt waar je mag gaan zitten. Jij bent gast, de gastheer biedt je een stoel aan.

Je bent helemaal een kei als je tijdens het handjes geven de namen onthoudt. Je kunt die namen gebruiken in je gesprek. Dat maakt indruk! Namelijk dat je mensen belangrijk vindt.

Kom ongeveer 10 minuten te vroeg. Niet veel eerder. Soms zit men nog met een andere kandidaat en als je de eerste bent, wil men vaak met elkaar eerst wat dingen voorbereiden. Je moet hun niet op de zenuwen werken. Overigens is lang wachten ook niet goed voor je eigen zenuwen. En kom ZEKER niet te laat! Neem een telefoonnummer mee van het bedrijf, mocht je door overmacht te laat komen. Dan kun je ze nog bijtijds inseinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Wees jezelf......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je wat vragen hebt voorbereid.
Dat komt geintereseerd over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben jezelf en ben eerlijk. Ga er vanuit dat als ze jou niet aannemen dat dat dan jammer voor hun is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Do's: Zorg dat je voorbereid bent op lastige vragen.
Ga oefenen met iemand die je kent. Want ze kunnen bijvoorbeeld vragen: Wat doe je als je ruzie hebt met een colleg?"
Zorg dat je voldoende weet over het bedrijf.
Vraag of er nog mogelijkheden zijn tot groei binnen het bedrijf (carriere mogelijkheden)
Zorg dat je er representatief uitziet. Wel natuurlijk aansluitend op de functie. Als je solliciteerd op de functie vuilnisman dan moet je niet in drie-deligkostuum gaan solliciteren.
Bereid eventuele vragen voor, schrijf ze desnoods op en neem je aantekeningenblok mee.

Don'ts: Jij en jou zeggen tegen de gesprekspartner.
Verkeerde kleding.
Vragen naar hoogte salaris.
Op je horloge kijken tijdens het gesprek.
Vertellen dat je nog meerdere sollicitaties hebt lopen.

Succes!

Toegevoegd na 34 seconden:
En natuurlijk wees jezelf en wees vooral eerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom mag je niet vragen naar de hoogte van je salaris. Lijkt mij ERG belangrijk om te weten. Of niet soms?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag je rustig doen, maar dat doe je ZEKER niet bij het 1e gesprek. Je wilt toch niet overkomen als iemand die alleen maar in geld geinteresseerd is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt toch die persoon tegenover je overtuigen van het feit dat je geinteresseerd bent in het bedrijf? Je wilt heel graag bij dat bedrijf werken en daar heb je je dan ook heel erg in verdiept. Als jij dan gaat vertellen dat je nog diverse sollicitaties hebt lopen dan ben je dus niet geinteresseerd in het bedrijf maar in geld verdienen.
En natuurlijk is dat zo maar dat wil een baas nu eenmaal niet graag horen! Snappie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel nu dat jij 10 brieven eruit hebt gegooid. Dat ga je dus niet zeggen! Daar zullen ze ook nooit achterkomen! Mochten ze ernaar vragen dan zeg je dat je er nog eentje hebt lopen maar meer niet. Ze komen er nooit achter en het zal je weinig goed doen als je het wel zegt. m
Niet zeggen dat je alles al weet.
Maar dat je wel alles wilt leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sollicitatiegesprek is niet een gezellig maar een zakelijk gesprek. En zo dien je je ook op te stellen.

* Kleed je netjes en zie er verzorgd en fris uit.
* Probeer van te voren zo veel mogelijk over het bedrijf en de aangeboden functie te weten te komen.
* Laat eerst het bedrijf zich voorstellen en de ins en outs van de aangeboden functie vertellen en daarna vertel jij iets over je zelf en je werkervaring.
* dan gaat het gesprek verder over de aangeboden functie. Het bedrijf wil weten of jij de geschikte persoon bent (ervaring, representatief, de juiste man op de juiste plek) en jij wilt weten wat de functie nu precies inhoudt en daar kun je zonodig vragen over stellen.
* In een eerste gesprek zijn de condities, zoals werktijden , verdienste, etc. nog niet zo belangrijk, maar als dit aan bod komt (hangt zeer van de functie af) probeer daar dan zo veel mogelijk informatie over te krijgen.
* tenslotte stelt de werkgever voor hoe jullie verde gaan.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezellig is niet het juiste woord voor zo'n gesprek hoewel het dat eigenlijk wel zou moeten zijn.
Doe je gewoon voor zoals je bent maar overdrijf niet, doe niet alsof je er al thuis bent.Wees beleefd, maar ook kordaat.Laat voelen dat je ruggegraat hebt, maar wees afwachtend , laat alles goed bezinken voor je met eventuele aanmerkingen of vragen komt.En vergeet niet te bedanken, dat is een kleine moeite maar het heeft een groot effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tips in de voorgaande antwoorden!
Ik wil nog één ding toevoegen; als je je voorstelt en een hand geeft, geef dan een stevige hand en niet zo'n slap handje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voorbereiding is belangrijk en hoe jij je profileert.
Dat staat al in veel van de antwoorden en sluit ik me bij aan.

Wat ook belangrijk is, afhankelijk van je functie, is dat je heel helder hebt waarom jij dit bedrijf bij jou vindt passen en jij dus bij het bedrijf.
Wat is jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf?

Een sollicitatiegesprek moet vooral nuttig zijn en beide partijden informatie geven over waarom je voor elkaar zou kiezen. Dat gezellige en leuke doe je lekker in de kroeg maar dit is een gesprek over jouw professionele kant.
Natuurlijk is het belangrijk om jouw humor en relativeringsvermogen te laten zien. Aan een stresskip of iemand die geen humor heeft, hebben ze ook niets.
Let wel op dat je dit doceert want als je alleen maar gezellie wilt zijn en steeds zit te giechelen/lachen om van alles, kom je niet professioneel over en ben jij niet de juiste persoon voor de baan. Zoek de balans en sluit je aan bij wat je hoort en ziet en blijf daarin dicht bij jezelf.
Dat laat je namelijk ook zien als je aangenomen bent, wie je werkelijk bent. Als dat niet klopt met wie je in het gesprek hebt laten zien, is het achteraf wellicht een grote teleurstelling en lig je er binnen de proeftijd uit (of stap je op).

Wees dus eerlijk, serieus met de juiste mate van humor en laat horen wat jij te bieden hebt aan het bedrijf. Andersom is ook van belang: het bedrijf moet ook bij jou passen.
Is het een erg formeel bedrijf en ben jij dat niet, dan is dit niet de baan die jij zoekt (en andersom ook).

Succes met de voorbereiding en de gesprekken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan of je de baan echt wilt hebben of juist niet (voldoen aan sollicitatieplicht). In het eerste geval (laten we daar van uit gaan): Wees eerlijk en vooral ook enthousiast over het bedrijf en de aangeboden werkzaamheden, maar niet té amicaal. Mochten je vaardigheden niet helemaal aansluiten bij wat ze vragen: Maak dan duidelijk dat je nog best meer wilt leren en dat juist deze baan daarom zo interessant voor je is. In het tweede geval gedraag je "fout" en dat kan alles zijn, Kauwgum kauwen;neuspeuteren; ongeinterseerdheid, maar niet te overdreven, want dan valt het op.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet de wens hebben dat het een gezellig gesprek wordt. Je komt daar omdat je er wilt werken. Hou dit in je hoofd. Maar hou ook in je hoofd dat het bedrijf jou wil hebben. Wees jezelf en stel in ieder geval ook vragen (niet meteen). Reageer niet TE enhousiast op hun antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sollicitatiegesprek KAN best gezellig zijn! Ze weten uit je CV al wat je ong. kan, maar wat voor een persoon jij bent willen ze leren uit het gesprek met je. Dat kan door behalve de noodzakelijke items (hierboven bij de div. antwoorden genoemd, ook te informeren naar bv. je hobbies, je vrijwilligerswerk en dat kan het gesprek een heel prettige, gezellige wending geven. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef aan dat je je voorbereid hebt door te laten merken dat je weet wat b.v. de visie van het bedrijf is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je weet waar het bedrijf voor staat waar je gaat soliciteren wat doet het wat is jouw functie precies in dit bedrijf als dit al weet gaat het veel makkelijker om te antwoorden op vragen maar ook je gaat zelf meer geintresseerd overkomen en dat merken ze.

Zeg niet bereid vragen voor maar zorg dat je toch beetje kennis hebt over het bedfrijf en wees niet bang om zelf wat te vragen over het bedrijf.

Eigenlijk moet je ervan uitgaan dat je daar al werkt je moet alleen nog op soliciatiegesprek komen haha:) weet dat het niet zo is maar geeft wel goed gevoel.