Is het leuk om als helpdeskmedewerker te werken voor een grote internetwinkel?

Ik overweeg als heldeskmedewerker (dus inbound) te gaan werken voor een grote bekende Nederlandse internetwinkel. Wat zijn de ervaringen? Zijn de verdiensten goed? En hoe werkt de cursus die je moet doen voor je zo'n baan kunt gaan uitvoeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

Da's alleen leuk als je van (computer)problemen oplossen houdt. Die cursus houdt waarschijnlijk in hoe je standaardvragen moet afraffelen aan de hand van vraag-antwoordlijsten die aangemaakt zijn. Ben je vooral telefoonbeantwoorder en geen technicien, dan zal je soms moeten doorverbinden naar een technicien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkele jaren geleden heb ik korte tijd (inbound) gewerkt voor een helpdesk van een energieleverancier. Je behandelt vragen en klachten van klanten, typt alles in en stuurt het naar de desbetreffende afdeling. Je krijgt vriendelijke en onbeleefde mensen aan de telefoon, maar zelf moet je ten allen tijde vriendelijk blijven ook al kook je vanbinnen.
De verdiensten zijn tamelijk mager: +/- € 10 bruto p/u.
De cursus, die je zult moeten volgen, wordt over het algemeen intern gegeven en duurt, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van je produkt, één dag tot enkele weken.
Hopelijk heb je hier iets aan. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een tijd gewerkt als technicien voor een internationale computerbedrijf. Dat was vrij zwaar, alle talen vlogen door de lucht en je moest overal tegelijk zijn. De verdiensten waren redelijk, maar het werkdruk was hoog.
Ik zou wel vragen, als je de cursus volgt, in hoeverre je verplicht ben te blijven daarna, dat kan namelijk een issue zijn. Verder denk ik, dat je met 21 jaar het kan zien als een goeie ervaring en flexibel genoeg ben ervoor. Kijk ook of er mogelijkheden zijn voor doorgroeien.
In ieder geval succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het leuk is, ligt aan jezelf en wat je graag doet. Je bent waarschijnlijk de hele dag binnen en een grote uitdaging is om nog vriendelijk en opgewekt voor de dag te komen.
Wie weet werk je in een heel leuk team, en is er een mogelijkheid om hogerop te kunnen.
Als het je wat lijkt kan je het altijd proberen, het is allemaal werkervaring wat je opdoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf de nodige ervaring op dit gebied en ik kan het zeker aanraden.

Of het je ligt kun je alleen uitvinden door het te proberen natuurlijk, het verloop binnen deze sector is niet voor niets groot, dat komt ook deels door de arbeidsvoorwaarden en het niet al te hoge salaris. Maar bij een goed bedrijf zijn er wel doorgroeimogelijkheden en dat alleen al kan het de moeite waard maken.

Wat hier verder gezegd wordt over afraffelen van standaard dingen daar zit helaas ook wat in. Om bedrijfsprocessen eenvoudig en daardoor efficiënt te houden is het vaak zo dat je beperkt wordt in wat je kunt tijdens een gesprek, dit alleen al kan frustrerend werken, zeker omdat je inderdaad geacht wordt over een engelengeduld te beschikken, terwijl de klanten dit niet altijd zullen hebben.

Zo'n opleiding is meestal intern en kan afhankelijk van de moeilijkheid van het onderwerp inderdaad nogal variëren in tijdsduur, ik heb enkele dagen meegemaakt, maar ook 6 weken met een aantal zware toetsen die je moest halen tussendoor.

Al met al is het zeker aan te raden, je kunt altijd nog iets anders gaan doen als het niet bevalt, daarvoor heb je meestal toch wel een proefperiode, die is namelijk wederzijds, als het jou niet bevalt kun je dan vaak ook nog opzeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ nuttig antwoord.
Wat doet die internetwinkel dan?
Is het technisch?

Ik werk zelf op een technische helpdesk en het bevalt op zich prima. Salaris is ok en ik kan er prima van rondkomen. Het prettige is dat elke gesprek wordt afgerond en je aan het einde van de dag geen 'problemen' naar huis neemt.

De 'cursus' zal te maken hebben met telefoongesprekken voeren en klantvriendelijkheid. Daarin zal je ongetwijfeld 'roleplay' (kan even niet op de NL-term komen) gaan doen.

Nadelen zijn dat het best rumoerig kan zijn op de afdeling, omdat iedereen aan het bellen is. (ik heb een speciale piloten koptelefoon op). Ook spreek je heel veel diverse personen, van dummies, tot geïrriteerde personen. Vele emoties dus en niveau van je klant.

Zeker in het begin (als je nog niet veel kennis hebt), dan heb je situaties dat je klanten meer kennis hebben dan jij. Daar zullen ze verschillend mee omgaan. Het meest vervelende is wel dat zowel je klant als jij zelf geen kennis hebt van het product. Dan kunnen jullie elkaar ook niet helpen.