Welke vraag kan je tijdens een sollicitatiegesprek stellen zodat je informatie krijgt over wat voor soort persoon je tegenover je hebt zitten?

Dus een vraag die je een beeld geeft van de persoonlijkheid van degene die solliciteert.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Waar ben je tot nu toe in je leven het meest trots op? En in je werk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geef de persoon 'case studies'.
Ik kreeg bv de vraag: Een docent komt kwaad aangelopen omdat hij 10 moslim mannen in de zaal heeft zitten die 10 moslima's in burka's begeleiden. Hoe ga je met de oververhitte docent om.

Daar kan je zo al een paar dingen uit afleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe je naast je gewone werk ook nog iets aan vrijwilligerswerk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag de sollicitant wat hij vindt van het bedrijf waar hij nu solliciteert, en vraag wat hij vindt van zijn vorige bedrijf en vorige functie. Dus niet het 'waar werkte je en wat deed je' want dat staat al in de cv. Maar het 'wat vind je er van'.

Daar moet je toch een heleboel uit kunnen halen, zowel qua werkwijze, als qua persoonlijkheid. En je haalt er snel uit of iemand heel erg of alleen maar een beetje een toneelspelletje speelt...
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ thx
Ik vroeg vaak:

'Als ik je beste vriend/vriendin zou bellen en vragen wat voor persoon jij bent, wat zou hij/zij dan antwoorden?'

'Wanneer was je voor het laatst ontzettend gestresst en in welke situatie was dat?'

'Wat doe je als je ziet dat jouw leidinggevende keer op keer fouten maakt en dat op het personeel afschuift?'

'Wat is je grootste passie?'

'Stel je bent alleen op je werk en een belangrijke klant belt, je móet op dat moment een keuze maken, er is ook niemand aan wie je het kunt vragen. Hoe los je dit op?'

Met dit soort vragen kun je een beetje te weten komen wat voor persoonlijkheid iemand heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noem je meest sterke en je meest zwakke eigenschap. (of valkuilen)

Dat werkt bij onze a.s. (school) stagiaires altijd heel goed.
Stappen tot in de late uurtjes is bijvoorbeeld een last om op tijd te komen op je werk.
En als ze dat niet weten de meest zwakke, dan zeggen wij altijd: wanneer loopt je moeder altijd op je te mopperen als je thuis bent. Gegarandeerd dat ze daar een antwoord op weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik meestal alleen bij de gesprekken zit met de hogere functionarissen. Deze vraag hebben ze allemaal voorbereid en daardoor zegt het niet veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan iets over toekomst plannen of wat hij/zij denkt bij te kunnen dragen aan het bedrijf.
Of waarom ze juist hem/of haar moeten nemen ipv een ander.
Ik heb ooit ergens gewerkt waarin in elke sollicitatiegesprek werd gevraagd: "Waarom zouden wij U moeten aannemen?"- dat is een vraag waar elke sollicitant op voorbereid is.
De volgende vraag was: "En waarom zouden wij U beter niet kunnen aannemen?"
Oftewel het 'wat zijn uw sterke en zwakkere punten' in een ander jasje.
(Veel mensen zaten met de mond vol tanden bij die tweede vraag...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ is een goeie