Na hoeveel jaar studie ben je klaar als stewardess, dus om dan ook echt die functie te mogen uitvoeren ?

Hoe snel kan je hogerop komen,na hoeveel jaar, welke rang, etcc.. ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ambitie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf liever op de wal. Vraag niet voor mezelf.

Het beste antwoord

Om aangenomen te worden bij luchtvaartmaatschappijen, heb je minimaal een mbo4- of havodiploma nodig. Je vergroot je kansen op een baan daarnaast aanzienlijk door het hebben van de juiste attitude, uitstekende communicatieve vaardigheden, goede beheersing van moderne vreemde talen en een servicegerichte instelling.

MBO 4 opleiding, dus 4 jaar.
Het kan korter:
Altijd al willen werken als flight attendant, cabin attendant, air hostess, steward of stewardess? Wil je zo goed mogelijk voorbereid de sollicitatieprocedure ingaan? Gedurende vijf maanden volg je bij Flight Attendant College toegespitste vakken die door vakkundige docenten worden gegeven.

Heb je een havo- of mbo-diploma? Dan kun je zelfs in één jaar je mbo4-diploma behalen met een aangepast fasttrackprogramma. De snelle formule van Tio is mogelijk vanwege een intensief programma, alleen voor studenten die zeer gemotiveerd zijn.

Het is niet nodig om 4 jaar naar school te gaan om te mogen werken als steward/stewardess. Maar het belangrijkste is dat de luchtvaartmaatschappij jou verkiest boven al die andere sollicitanten want zoals je ongetwijfeld zult weten komen er ongelooflijk veel kandidaten op de vacature van steward/stewardess af,
en wordt slechts een klein percentageaangenomen. En dán heb je natuurlijk een enorme pré als je een opleiding hebt gevolgd tot steward/stewardess aan het
Vliegende Start College.

Hoe snel je hogerop kan komen, dat zal geheel afhangen van de vliegmaatschappij waar je komt te werken,
van jouw motivatie en inzet, je talenkennis, je instelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedere maatschappij heeft zijn eigen criteria waaraan een toekomstige steward/ess moet voldoen, en leidt zijn nieuwe cabine-personeel in ong. 6 weken op.

Als vooropleiding is een middelbare schoolopleiding nodig, en liefst een andere afgeronde opleiding. Ervaring met verblijf in het buitenland wordt gewaardeerd, vooral ook in verband met je talenkennis. Vaak vragen ze ABN, twee talen aktief, en één taal passief, dwz dat je het verstaat, al spreek je het niet vloeiend.

Je moet mensen beslist héél erg leuk vinden, heel veel geduld en begrip op kunnen brengen, en vooral ook vrij en zonder vooroordelen ten aanzien van andere culturen zijn - wat bij ons als onbeleefd geldt, is in andere landen juist heel beschaafd, zoals met de vingers knippen, of sissen, als ze je nodig hebben.

Je moet jezelf ten alle tijden op het tweede plekje kunnen zetten : éérst is er de passagier, en dan is er het team waarin je werkt, en pas hélemaal achteraan kom jij met je hoofdpijn, kater, moeie voeten of liefdesverdriet...Je moet dus een volwassen persoonlijkheid zijn, die kan relativeren, en zijn/haar grenzen kan verleggen, waar dit nodig is : het is een dienstverlenend beroep, waarbij de passagiers je vaak behandelen, alsof ze jou bij het ticket erbij gekocht hebben, en over jou en hoe jij je te gedragen hebt, mogen beschikken.

Als je de 'gewone' stappen van promotie doorlopen hebt, van Economyclass-stess naar Bussinessclass-stess, kan je via cursussen en toetsen solliciteren naar de functies als leidinggevende in het team : eerst assistent-purser, en daarna purser, waarbij purser op een wide-body-vliegtuig 'de hoogste 'stap' is. Hierbij is je leidinggevende capaciteit natuurlijk heel belangrijk, evenals je natuurlijke overwicht, want jij bent de 'baas' in de cabine, en de eindverantwoordelijke. (Vooral bij incidenten aan boord, als medische problemen, agressie, dronkenschap ed)
Wél zijn er ook allerlei nevenfuncties waar je in kunt werken als je dat leuk vindt : opleidingen, werving en selectie, en vaak zijn er verschillende vertrouwensteams, en natuurlijk de ondernemingsraad ed, of de hotelcommissie (die hotels inspecteert, waar de crew overnacht na lange vluchten), de daggeldcommissie, en allerlei afdelingen, waar je vanzelf van hoort als je bij een maatschappij werkt.

Maar het állerbelangrijkste is : geduld en gevoel voor humor.
Anders trek je een carrière in de luchtvaart waarschijnlijk niet jarenlang, wat je om purser te worden, toch echt wel moet.