Moet mijn nieuwe werkgever weten dat ik een vruchtbaarheidsbehandeling onderga?

Is het zinvol om dit te melden bij een sollicitatiegesprek? Je hoopt toch ooit zwanger te raken al zal het niet zo'n vaart lopen bij mij, en er moet een paar keer per maand een uurtje verzuim geregeld worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, je mag zelfs, ook al is het duidelijk te zien, ontkennen dat je zwanger bent. Het heeft namelijk niet met je functioneren te maken en mag niet meewegen in het wel of niet aangenomen worden (in theorie).

De kans echter dat je er op afgewezen wordt is groot, ik zou je in ieder geval niet aannemen. Ik zou dan grote risico lopen dat je binnen kort met zwangerschapsverlof gaat en daarna voor minder uren terug wilt komen. Je wordt in eerste instantie aangenomen omdat er werk voor je ligt. Als er dan binnen korte tijd weer iemand anders geregeld moet worden omdat jij uitvalt kost dat tijd en geld en daar zit je werkgever niet op te wachten.

Probeer eens in de schoenen van je potentiële nieuwe werkgever te staan, wat zou jij dan verlangen en beslist niet willen. Probeer het, ook al wordt je aangenomen, de eerste paar maanden niet kenbaar te maken (mocht je aangenomen worden), overleg met je behandelaar wat je het beste kunt opgeven voor de verzuimuren, succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks. Goed om beide kanten even te lezen zo. Ik ga zeker even overleggen met mn behandelaren. Het zullen niet zoveel uren zijn, daar ik meestal vanaf 11 of 12 uur aan het werk moet, maar het is wel altijd rond die tijd dat de inseminaties enzo zijn.
+10 voor jou.

Andere antwoorden (4)

Nee. Dit moet je nieuwe werkgever niet weten. Je werkgeven mag hier ook niet naar vragen (Jij hoeft geen antwoorden te geven). Hij neemt een persoon aan, en moet hierbij het risico accepteren dat iemand eventueel gedurende de looptijd van het contract kinderen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet zeggen. Je mag daar toch niet op afgewezen worden. Als hij het zou weten en hij zou je daarom niet willen dan zou hj een andere reden bedenken.
Wat niet weet wat niet deerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hoef je niet te doen en is ook niet verstandig. Ik zou nooit iemand aannemen waarvan ik weet dat de kans groot is dat ze binnen een jaar met zwangerschapsverlof moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw nieuwe werkgever hoef je absoluut niet te vertellen dat je een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaat. Het gaat hem niks aan en is jouw privé.