Moet een werkgever je vrij geven voor een sollicitatiegesprek?

ik heb een sollicitatiegesprek van de week, moet mijn werkgever me hiervoor vrij geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
43.1K

Het beste antwoord

Een werkgever is niet verplicht je vrij te geven voor een sollicitatie, dit staat niet in het Burgerlijk Wetboek en ik denk ook niet in CAO`s. Moet een werknemer vrij hebben om te solliciteren, dan moet deze er verlof voor opnemen, want dit is eigen tijd. Meestal wordt hiervoor wel verlof gegeven, mits het tijdig is aangevraagd. Anders wordthet als er een sociaal plan klaar ligt in het kader van reorganisatie of personeelsreductie. In zo`n plan staat meestal omschreven dat sollicitatie activiteiten worden ondersteund en dat de medewerker tijd krijgt om bijv. sollicitatiegesprekken te voeren. Ook staat vaak in CAO`s
dat de werkgever de werknemer verlof moet bieden als het om een onvrijwillig vertrek gaat.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Vlinderr;

Misschien verschilt het per contract of CAO, maar de werkgever hoeft je niet door te betalen in de tijd die je nodig hebt om te solliciteren. Wel moet hij je in de gelegenheid stellen om bijvoorbeeld vrije uren op te nemen of de tijd later in te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe niet. Tenzij het in de CAO staat.
Lees in je CAO boekje of daar wat van in staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat als je ontslagen bent, je wel vrij krijgt voor sollicitatiegesprekken. Ik weet niet of dat wettelijk bepaald is, maar ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, solliciteren doe je in je eigen tijd. Je kunt een vrije dag/ochtend/middag vragen, maar dat is gebonden aan dezelfde regels als iedere aanvraag voor een vrije dag in jullie bedrijf.

Het kan bijvoorbeeld geweigerd worden als je verplicht bent een vrije dag minstens twee weken tevoren aan te vragen en je het pas vijf dagen tevoren vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet wettelijk verplicht en als je uit jezelf gaat solliciteren (maw jij wilt weg en de werkgever weet nog van niks) dan moet je gewoon verlof opnemen. Als je baan echter is vervallen door reorganisatie dan is het vaak in het sociaal plan opgenomen dat je vrijgesteld bent van werk om te solliciteren. Juist omdat de werkgever het proces van werk naar werk wil stimuleren.