Openstaande vakantiedagen bij ontbinding arbeidsovereenkomst: binnen welke termijn 'afrekenen'? En ruimte voor verhoging?

Het gaat om de volgende situatie:
30 april is ontslag genomen bij de werkgever. Twee maanden uitwerktermijn resulteert in een laatste werkdag van 30 juni. Op die datum had ik nog een substantieel aantal vakantiedagen openstaan.

Ik meen dat deze tot uitbetaling moeten komen in de volgende maand (juli). Dit is echter niet gebeurd. Kan ik de 5% verhoging per dag eisen (zie: artikel 7:625 BW) en een wettelijke rente?

In feite zijn het dus twee vragen (termijn vs. verhoging). Graag verneem ik jullie meningen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een werknemer die bij het einde van de arbeidsovereenkomst nog aanspraak op vakantie heeft, heeft recht op een uitkering in geld tot het bedrag van het loon over een tijdvak overeenkomend met de aanspraak, oftewel een bedrag gelijk aan het loon over de nog openstaande vakantiedagen. Dit volgt uit de wet (artikel 7:641 lid 1 BW). Bij je nieuwe werkgever mag je - indien je dat zou willen - voor het openstaande tegoed onbetaald verlof opnemen zodat je feitelijk toch vakantie kunt genieten. okd at volgt uit de wet (artikel 7:641 lid 3).

De werkgever is de wettelijke verhoging van artikel 7:625 BW alleen verschuldigd over het in geld vastgesteld loon. Het bedrag dat betaald moet worden over de vakantieaanspraak geldt niet als 'in geld vastgesteld loon'. Je hebt dus geen recht op de wettelijke verhoging. Wel op de wettelijke rente, waarbij ik er vanuit zou gaan dat uiterlijk bij de salarisronde van juli tot uitbetaling had moeten worden over gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Je zal eerst moeten uitvinden of je uberhaupt recht hebt op een vergoeding. Dit is namelijk niet 'normaal'. De meeste werkgevers verwachten dat je je vakantiedagen opmaakt voor het einde van je contract, en dat ze anders komen te vervallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij zwart op wit hebt dat je inderdaad op een bepaalde datum die vakantiedagen uitbetaald zou krijgen en jij hebt aan alle voorwaarden voldaan die ze jou hebben gesteld (zoals het inleveren van je leaseauto, toegangspas e.d.) dan zou je ervoor kunnen kiezen om de wettelijke rente te eisen. Maar alleen als je dit ook echt hard wilt maken voor de rechtbank e.d. want ik kan me voorstellen dat een bedrijf dit niet zomaar gaat betalen. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Ik neem aan dat je ook de 8% vakantiegeld hebt geeist over de vakantiedagen. Dit is namelijk ook wettelijk vastgelegd.