Mag een ex werkgever jou verbieden iets te doen?

Ik heb 8 jaar bij een bedrijf gewerkt en deze is sinds 2 jaar overgenomen door een andere onderneming. Zie echter geen heil meer in de toekomst met hun en heb besloten te stoppen. Nu heb ik een eigen onderneming gestart in dezelfde sector en willen diverse afnemers verder zaken doen met mij.
Ik heb geen concurrentie beding of wat dan ook.
Nu ik vrij ben per 10 januari mag ik toch benaderen wie ik wil en producten leveren aan wie ik zelf wil?
Die ex werkgever zegt, dat dat niet mag. Maar hij is bang voor forse omzet daling denk ik.
Ik heb dus niets getekend waar ze mij na afloop contract aan vast kunnen houden.

Ook vraagt deze ex werkgever om mijn mail adres 1 op 1 door te zetten naar hun. Zodat hun met mijn mail adres kunnen contacten met klanten.
Maar ik wil mijn mail niet afgeven omdat hun dan onder mijn naam klanten zouden kunnen bedienen, waar ik niets van weet. Volgens mij maken ze dan " misbruik " van mijn goede naam. Mag ik dit weigeren?
Het domein staat nog op mijn oude werkgever naam en de oude werkgever zegt dat hij het liever zo wil houden.

3 maanden geleden
2.5K
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
Begrijp het niet. Je bent voor jezelf begonnen. Waarom staat domein dan op naam van je oude werkgever?
ronron1212
3 maanden geleden
Het mail adres is dus niet van jouw dus dat kunnen ze blokkeren
Inekez1
3 maanden geleden
Ook zonder concurrentiebeding mag je niet zomaar het klantenbestand van je ex-werkgever overnemen. Niet vanuit je eigen naam / eigen onderneming / eigen mailadres met eigen domein. En zeker niet werken voor jezelf, klanten werven voor je eigen onderneming waarbij je gebruik maakt van een mailadres dat nog aan je ex-werkgever is gebonden. Zoals je het hier omschrijft, heeft die werkgever wel degelijk een punt. En volgens mij is het niet de werkgever die 'misbruik' wil maken van jouw 'goede naam' (goede naam bouw je op, dat krijg je niet cadeau als je net een paar weken voor jezelf werkt). Het is eerder zo dat jij misbruik maakt van het opgebouwde klantenbestand van je ex werkgever. Als naam van die werkgever nog in jouw emailadres voorkomt, maakt jij dus misbruik van zijn goede naam! Zie ook link punt 7
https://hanzeadvocaat.nl/nieuws/concurrentiebeding-7-tips/

Antwoorden (1)

Als er geen concurrentiebeding is houdt niets je tegen om bij een concurrent te gaan werken of voor jezelf te beginnen in dezelfde branche.
Echter: daarbij gebruik maken van bedrijfsgegeven van je ex-werkgever, zoals klantenbestanden, prijslijsten etc, is zeker niet toegestaan. En dan gaat het niet alleen om papieren overzichten of computerbestanden, maar ook om wat je in je hoofd hebt i.r.t. je oude functie.
Dat je je mailadres, dat via een server van je ex-werkgever loopt, beëindigt is niet meer dan logisch. De nieuwe eigenaar van dat bedrijf mag/moet je mailadres ook afsluiten zodra je bent vertrokken.
3 maanden geleden