Mag je werkgever je verbieden contact te hebben met een collega die op non actief gezet is?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.9K
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Geeft werkgever ook een reden waarom dat verboden is/zou zijn?
tinus1969
2 jaar geleden
En is bekend waarom die collega op non-actief is gezet?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Nee er staat alleen dat mijn baas niet anders kon, als dit te doen en dit inhoud voor ons als collega's dat we geen contact met hem mogen hebben
SentWierda
2 jaar geleden
Woont deze collega bij wijze van spreken bij jou in de straat of is hij werkzaam in Singapore?
Met andere woorden: kun je even aanbellen of is fysiek contact onmogelijk?
LeonardN
2 jaar geleden
@SentWierda Ik zie niet in wat dat nu uitmaakt voor de vraag. Wat de werkgever hier doet is juridische valide of niet.
Als het juridisch valide is dan mag de vrager geen contact opnemen, ongeacht waar de vrager woont ten opzichte van de collega.
Als het juridisch niet valide is dan mag de vrager contact opnemen, ongeacht waar de vrager woont ten opzichte van de collega. Maar in mijn ogen is het ondenkbaar dat dit mag (of laten we zeggen de werkgever kan hier verbieden wat hij wil, er kan nooit een consequentie aan gehangen die weer rechtsgeldig is). Een werkgever kan niet iets verbieden wat jij in je vrije tijd doet. Zeker niet afdwingen wie je wel en niet spreekt buiten je werk om.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Fysieke afstand is geen probleem.
SentWierda
2 jaar geleden
Dan bel je toch aan - als je dat wenselijk of noodzakelijk vindt?
Je bent wel of niet welkom - dat is snel genoeg duidelijk.
tinus1969
2 jaar geleden
@LeonardN, zo’n verbod is strikt gezien juridisch wankel. Maar dit verbod betekent iig in de praktijk dat je op je werk/met collega’s maar beter niet over de non—actieve collega kunt praten.
Vaak is er sprake van een arbeidsconflict dat het management hiermee de kop indrukt.
tinus1969
2 jaar geleden
Wil je contact met deze non-actief collega? Waarom?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Het gaat mij erom dat er een mail binnenkomt dat er een collega met naam op non actief gezet is en daarbij het verbod tot contact. Beide punten vind ik raar, het verbod vind ik bijzonder. Maar vraag me ook af of een werkgever überhaupt mag zeggen tegen de rest vh personeel dat hij op non actief gezet is.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Bij ons speelt op het moment ook zo iets...allen is bij ons mijn baas op non-actief gezet. Er is tegen de baas gezegd dat hij geen contact met ons mag opnemen, maar tegen ons is dat niet gezegd. Er is ons verteld dat de baas op non-actief staat maar niet waarom. Alleen dat er een integriteitsonderzoek loopt en hangende dat onderzoek mag de baas geen werkzaamheden verrichten, niet in onze personeelsdossiers komen en geen contact met ons opnemen. Werd wel benadrukt dat iedereen nog gehoord gaat worden en dat hij onschuldig is, totdat schuldig is bewezen.

Antwoorden (1)

Nee. In een vrij land mag je contact hebben met wie je wil (ook al kan dat soms nadelig zijn).