Waar kan je solliciteren zonder IT diploma?

Ik wil me graag laten omscholen naar de IT sector, met name software development. Ik volg momenteel een NHA thuis studie voor C# programmeren en heb pas geleden een thuis studie gamedesign afgerond.

Ik heb wel wat rondgekeken voor vacatures maar ik zie heel veel dingen voor HBO ect. Ik vraag me af of er ook bedrijven zijn die helpen met omscholing als je geen HBO diploma of iets hebt.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Het is waar dat veel IT-bedrijven vragen om een afgerond HBO-opleiding, maar er zijn ook veel bedrijven die het vooral belangrijk vinden dat je een HBO werk- en denkniveau hebt en minder of je dat met een papiertje kan bewijzen. Het punt is dat als je op vacaturesites filtert je bijna geen vacatures vindt met minder dan HBO. Ik zie grofweg 2 manieren om daarmee om te gaan. Of je trekt de stoute schoenen aan en verstuurt gewoon sollicitaties naar een werkgever die je aanspreekt en je laat ze zien hoe enthousiast en leergierig je bent. De andere optie die ik zie is om een opleiding te volgen via een instelling als techgrounds. Zij stellen weinig tot geen eisen aan je vooropleiding, maar zij streven ernaar een zo divers mogelijke pool aan ICT-ers op te leiden. Bij hen moet je wel een test doen om te kijken of je geschikt bent en vervolgens word je gematcht aan een werkgever die je gegarandeerd in dienst neemt. De opleiding is voor deelnemers kosteloos.

Je zou misschien ook eens met een recruiter contact op kunnen nemen, al weet ik niet in hoeverre recruiters bemiddelen voor mensen zonder HBO-opleiding. Maar banen voor mensen zonder die opleiding bestaan in elk geval - dat bewijst techgrounds wel.
het moet zijn: *afgeronde HBO-opleiding
Nog een aanvulling:
er zijn meer aanbieders van (kosteloze) opleidingen, zoals Codam (https://www.codam.nl/), voor jongeren van 18 - 30. Maar die opleiding duurt wel vrij lang, gemiddeld 2-5 jaar. Zie https://www.techmeup.nl/#hoewerkthet voor meer opleidingen.
Toegevoegd op 08 oktober 2021 15:26: tekst