Mag een werkgever elke werknemer in een lagere functieschaal indelen?

Het gaat hier om systematisch elke werknemer lager laten beginnen dan zijn/haar diploma. Het is natuurlijk bij de start van het werk aan een werknemer om goed te checken in welke functie zij/hij start. Maar na een x aantal maanden/jaar werken blijft werkgever bij collega’s vasthouden aan de lagere schaal ondanks hogere diploma’s en goed functioneren. Bij jaargesprekken worden ook feedback formulieren overhandigd. Vervolgens blijft manager bij de lagere functie onder de opmerkingen:’ nog ontwikkelen’. Dit wekt het idee dat er enorm aan kosten besparen gedacht word en daardoor vertrekken veel mensen snel weer. Hierdoor zit ik eigenlijk maandelijks met nieuwe collega’s die ik weer mag inwerken :) heel vervelend, maar mag dit eigenlijk wel? Werknemers komen toch niet voor niets met een bepaalde diploma? Mocht het dan niet goed gaan snap ik dat ze met een reden worden terug gezet.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Er zijn geen wettelijke regels voor salarisverhogingen. Als minimaal het wettelijk minimumloon wordt uitbetaald, danwel het CAO-loon voor de desbetreffende functie danwel het loon uit de arbeidsovereenkomst die is aangegaan dan wordt aan de wettelijke eisen voldaan.

Niet het diploma bepaalt de hoogte van het salaris maar het werk zelf.

Veel goed georganiseerde bedrijven hebben een beoordelingssysteem met bijvoorbeeld punten per beoordelingscriterium op basis waarvan bepaald wordt of iemand meer salaris krijgt. Dat zou willekeur moeten voorkomen. Zo'n systeem staat of valt echter met de mensen die het gebruiken.

Een beoordeling als "blijven ontwikkelen" in een situatie dat iemand duidelijk voldoet aan de criteria voor een hoger salaris wijst in mijn ogen inderdaad op een bedrijf dat geld wil besparen. De directie van zo'n bedrijf kan de niet-zo-principiële- leidinggevenden-met slappe-knieën- dan influisteren dat ze matige beoordelingen moeten afgeven waar je alle kanten mee uit kunt, zodat, ongeacht de prestaties, geen salarisverhoging "hoeft" te worden gegeven. In plaats van (hopelijk naar waarheid, op basis van bedrijfseconomische gegevens) te zeggen: er zit voor niemand een salarisverhoging in, hoe goed je ook gepresteerd hebt.
Of, wat ook gebeurt: matige beoordelingen laten schrijven voor goed functionerende maar positief-kritische werknemers van wie men eigenlijk af wil. Die medewerkers weten wat ze waard zijn en zullen in zo'n verziekte cultuur vanzelf vertrekken.

I
.
Zie ook bron, interessant artikel. (Mijn tekst is overigens niet gebaseerd op de bron. Maar zo heet het nu eenmaal hier.
Computoon