Hoe zit het na een uitsluiting van het examen havo met de leerplicht?

Ik wil uitgesloten worden van het examen. Ik zit in 5 havo. Ik heb overlegd met mijn ouders. Als ik uitgesloten word, hoe zit dat dan met de leerplicht? Waar ga ik dan heen kunnen om aan de leerplicht te voldoen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
AlphaLimaSierra
3 jaar geleden
Waarom wil je uitgesloten worden? Wat is je motivatie. Ben toch wel benieuwd.

Antwoorden (1)

Eerst: wanneer is uitsluiting mogelijk?

"Een school kan een leerling terugtrekken en/of uitsluiten van het centraal examen in de volgende gevallen:

op nadrukkelijk eigen verzoek van de leerling (en met toestemming van ouders/verzorgers als de leerling jonger is dan 18 jaar)

als de leerling het programma van toetsing en afsluiting (pta) nog niet volledig heeft afgerond en de directeur van de school geen reden ziet om het pta na aanvang van het eerste tijdvak, doch uiterlijk drie dagen vóór aanvang van een volgend tijdvak (2e of 3e tijdvak) af te ronden (...)

bij een ‘onregelmatigheid’ zoals plagiaat, spieken, afwezigheid zonder geldige reden bij schoolexamen en/of centraal examen, niet voldoen aan een deadline voor het profielwerkstuk of sectorwerkstuk zonder geldige reden, etc. (omschreven in artikel 5 Eindexamenbesluit VO). (...)"

Waar kun je naar toe? Naar elke school die je wil aannemen. Maar als het goed is, had je dat al uitgezocht want tot je 18 bent, blijf jw kwalificatieplichtig. Of je moet op een eerder moment toch een havo- of vwo-diploma halen of een diploma op mbo2-niveau.

Waarom niet even nog die havo afmaken? Je bent bijna bij de eindstreep...
Computoon