Mag ik 12 dagen dagen achter elkaar werken?

Mijn werkgever plant mij vandaag (donderdag) ineens voor aankomend weekend in. Ik werk dan elke dag 8u rond hetzelfde tijdstip. Mag dit?
Ik heb dan van maandag t/m zondag gewerkt, en de week erna werk ik weer van maandag t/m vrijdag.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
Griffin
3 jaar geleden
Is een kwestie van instelling, als jij zo'n 9/5 type bent dan doe je het niet. Je moet zin in je werk hebben, als het een 'moetje' is omdat je anders je huur niet kan betalen zoek dan wat wel leuk op lange termijn, iets waarvoor je helemaal gaat.
Ritsuka
3 jaar geleden
12 dagen achter elkaar bij dezelfde werkgever?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, bij dezelfde werkgever

Antwoorden (1)

Kort antwoord: hoogstwaarschijnlijk mag dit.

1. Per week mag maximaal 60 uur gewerkt worden.
Met 7x8 uur zit je op 56 uur, dus dit mag

2. Na een werkdag mag een werknemer 11 uur aaneengesloten niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen
ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.
Met diensten van 8 uur zit er steeds 16 uur tussen elke dienst, dus dit is voldoende.

3. Bij een 5-daagse werkweek mag een werknemer na een werkweek 36 uur aaneengesloten niet werken. Een langere werkweek is ook mogelijk, mits in een periode van 14 dagen de werknemer minimaal 72 uur aaneengesloten
niet werkt. Deze periode mag gesplitst worden in twee perioden van minimaal 32 uur.
Dus je mag doorwerken in een weekend, maar dat mag niet elk weekend.

Verder zijn er nog specifieke regels voor werken op zondag en specifieke regels per sector. Zie brochure in de bron voor oneindig meer details.