Contactberoepen, wat zijn dat?

Het is mij nog een beetje onduidelijk wat nu precies een contactberoep is en wat daar allemaal onder valt. Ik denk dat kapper en nagelstylist wel de meest bekende zijn omdat die het meest worden aangehaald in de media. Maar wat is een contactberoep precies en welke beroepen vallen daar nog meer onder?

3 jaar geleden
6K
ronron1212
3 jaar geleden
Wat zijn contactberoepen?
Contactberoepen zijn die beroepen waarbij mensen lichamelijk contact hebben of heel dicht bij elkaar komen. Dus binnen de 1,5 meter afstand die we moeten houden. Denk daarbij aan kappers, visagisten, schoonheidsspecialisten, pedicures, nagelstudio's of rijinstructeurs.
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Ook artsen en zorgpersoneel hebben een contactberoep. Maar ook verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen van het UWV, of bedrijfsartsen van een arbodienst.

Antwoorden (1)

Een contactberoep is een beroep waardoor je in fysiek contact of zeer nabij fysiek contact komt met een cliënt/klant/patiënt.
De meest bekende contactberoepen zijn kapper en fysiotherapeut. Daarnaast o.a. nagelstylist, tatoeëerder, tandarts, pedicure, schoonheidsspecialist, masseur, huisarts, rij-instructeur, sekswerker.
Zie voor een overzicht: https:/ondernemersplein.kvk.nl/regels-voor-contactberoepen-coronatijd/