Hoe wordt je ambulanceverpleegkundige?

Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren wat ik met qua vervolgopleiding.
Nu werd onlangs mijn aandacht getrokken naar werk op de Ambulance.
Na onderzoek en dergelijke is het mij, echter, momenteel onduidelijk wat de gestelde eisen hiervoor zijn en hoe je dit precies kan worden.

Op internet staat momenteel dan ook helaas maar geringe informatie hierover.
Tot nu toe heb ik alleen het volgende hierover kunnen vinden :

> Je moet minimaal een HBO verpleegkunde afronden
> Je moet ingeschreven staan / in dienst zijn van het RAV

Voorheen was er ook nog de eis dat je een specialisatie moest hebben, maar van wat ik wél heb kunnen vinden is dit niet meer zo(?).

Echter is mij dan ook nog het volgende onduidelijk :

> Wat is de RAV nou precies?
Ik weet dat dit voor de Regionale Ambulance Voorziening staat, maar verder dan dat kom ik eigenlijk dan ook weer niet

> (indien van toepassing) Wat doet de RAV?
> Heb je nog steeds de specialisatie nodig ?

Eigenlijk dus, wat moet je doen om op de ambulance te mogen werken en hoe doe je dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Je moet een verpleegkundig diploma hebben, zoals MBO-Verpleegkundige of HBO-Verpleegkunde .
Voordat je aan de opleiding kunt beginnen moet je solliciteren naar een baan als ambulanceverpleegkundige. Als je vervolgens bent aangenomen zal de Regionale AmbulanceVoorziening (RAV) je bij de Academie voor Ambulancezorg inschrijven voor de initiële opleiding tot ambulanceverpleegkundige.

Tot voor kort konden alleen verpleegkundigen met een specialistische vooropleiding (SEH, IC, CCU, anesthesie) de opleiding tot ambulanceverpleegkundige doen. In de nieuwe opleiding vervalt die eis. De nieuwe opleiding wordt ‘lange tranche’ genoemd: deze heeft veel meer lesuren en praktijkuren dan de bestaande ‘korte tranche’ opleiding. De lange tranche opleiding duurt 18 maanden en is CZO-gecertificeerd en ingeschaald op NLQF-6 niveau.

RAV
In Nederland is de Wet ambulancevervoer (1971) per 1 januari 2013 vervangen door de Tijdelijke Wet Ambulancezorg (Twaz). Als gevolg hiervan zijn 25 grote ambulanceregio's ingericht. Deze nieuwe organisaties worden Regionale Ambulancevoorziening (RAV) genoemd. De regio's sluiten precies aan bij de bestaande 25 veiligheidsregio's, de regio-indeling die brandweer en politie ook hanteren.
De vorming van RAV's beoogt een aantal voordelen te bereiken.
• Er is per regio nog maar één Meldkamer Ambulancezorg (MKA), terwijl voorheen veel ambulancediensten een eigen meldkamer hadden. Binnen een RAV werken publieke en private ambulancediensten nauwer samen. In enkele RAV's zijn de ambulancediensten ook gefuseerd tot één ambulancedienst.
• Het totaal aantal meldkamers neemt nog verder af doordat het totaal aantal regio's is teruggebracht tot 25.
• De meldkamers worden doorgaans gezamenlijk gehuisvest met de meldkamers van de veiligheidsregio's (zogenaamde Gemeenschappelijke Meldkamers), ook dat levert een besparing op.

Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ambulanceverpleegkundige_(Nederland)
Wat geweldig dat je dit wilt gaan doen!
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste Simon, Hartelijk dank voor de snelle reactie! Dit heeft mij onwijs geholpen en ben al meteen een stuk wijzer in hoe wie en wat dit zit! Nu kan ik eindelijk verder! :)