Wat als je je opzegtermijn niet uitdoet?

Ik werk al 7 maanden in een kleine supermarket en ik wil graag ontslag nemen, maar ik vroeg me dus af wat er gebeurt als je je opzegtermijn niet uitdoet. Want een week of twee geleden heeft een collega ook ontslag genomen, maar hij moest blijkbaar geen opzegtermijn doen. Hij was komen opdagen want hij ging ervanuit dat hij nog een paar weken moest doorwerken, maar toen hij kwam mocht hij al eigenlijk al weer naar huis gaan. Nu vraag ik me af of dat officieel wel mag. Want ik dacht eerst: geen probleem, dan neem ik ook gewoon ontslag en ben ik direct vrij, maar dan ben ik net wat gaan opzoeken en overal op het internet staat dat het wettelijk verplicht is. En indien het niet wordt gedaan dat er een vergoeding betaald moet worden. Maar wat als de baas er zelf geen problemen mee heeft. Is het dan ook verplicht? En als ik ontslag neem, maar er wordt mij door de baas niks gezegd over opzegtermijn, ga ik dan nog wel uitbetaald worden voor de dagen waarop ik nog gewerkt heb?

(Dit is eigenlijk een andere vraag, maar moet men officieel meer betaald worden voor werken in het weekend en tot 20uur?)

Met vriendelijke groeten

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.9K
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Een andere mogelijkheid is ontslag op staande voet: dan wordt aan je gevraagd om onmiddellijk te vertrekken, zonder opzegtermijn, en heb je alleen nog het salaris tegoed van de dagen dat je gewerkt hebt. Dat gebeurt als je bijv. gestolen hebt. Maar dat wil je natuurlijk helemaal niet op je CV hebben staan! IN de meeste CAO's wordt je meer betaald voor werken in de avonduren en in het weekend, dat kun je nagaan in je eigen CAO (die moet je hebben gekregen toen je in dienst trad, of die staat ergens op internet.)
Pieterke
4 jaar geleden
Ik vind het wel netter als je je aan je opzegtermijn houdt. Dan heeft je baas immers kans om een vervanger voor je te zoeken. Als hij of zij geen vervanger nodig heeft is het een andere zaak.

Antwoorden (1)

Wettelijk is er altijd een opzegtermijn. Als er niets anders is afgesproken is die voor de werknemer een maand-einde maand. Vandaag opzeggen is na 31 januari 2020.

Stel: je wil eerder weg. Je overlegt dat met je werkgever en hij vindt het goed. Dan is elke datum die jullie samen afspreken goed. Dat is dan een ontslag met wederzijds goedvinden.

Ga je ervandoor zonder rekening te houden met opzegtermijn of overleg dan word je schadeplichtig. De werkgever kan dan een schadevergoeding vorderen. Dat blijft vaak achterwege bij "goedkope" functies maar niettemin is het uitermate onfatsoenlijk en geen reclame voor jezelf. En de mogelijkheid bestaat ook dat zoiets bekend wordt bij andere supermarktwerkgevers. (Sollicitatiegesprek: "Ik zie dat je gewerkt hebt bij X. Waarom.ben je daar weggegaan? Heb je voor mij als referentie een naam en een telefoonnummer van de leidinggevende daar?") Verder: als je ergens vertrekt dan moet de werkgever een getuigschrift afgeven op je verzoek. Dat moet positief of neutraal zijn. Bij ertussenuit knijpen, hoef je geen positief getuigschrift meer te verwachten. En dat wil je toch graag hebben met het oog op volgende sollicitaties.
.
Als je nu een tijdelijk contract hebt, is er nog iets bijzonders. Dan kun je alleen tussentijds opzeggen als dat in de arbeidsovereenkomst staat. Anders kan het niet. De enige (gewone) manier waarop je dan nog weg kunt voor de einddatum van het contract is met goedkeuring van je werkgever na onderling overleg. Ofwel: ontslag met wederzijds goedvinden.
Toegevoegd op 07 december 2019 06:57: tekst
Computoon