Kan de werkgever de getekende vaststellingsovereenkomst intrekken?

Mijn werkgever heeft mij een vaststellingsovereenkomst aangeboden. Deze is inmiddels door ons beide getekend, paar dagen geleden. Ik weet dat ik zelf een bedenktijd heb van 2 weken.
Kan mijn werkgever ook de overeenkomst binnen 2 weken intrekken, of hebben zij deze recht niet?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Alleen als jij je niet aan het overeengekomene houdt, kan de wederpartij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden.
4 jaar geleden
Artikel 7:670b lid 2 BW
Indien de arbeidsovereenkomst door middel van een schriftelijke overeenkomst wordt beëindigd, heeft de werknemer het recht om deze overeenkomst zonder opgaaf van redenen, binnen veertien dagen na de datum waarop de overeenkomst tot stand is gekomen, door een schriftelijke, aan de werkgever gerichte, verklaring te ontbinden.

De werkgever kan de getekende vaststellingsovereenkomst niet intrekken.
Als de werkgever zijn werknemer niet wijst op de bedenktermijn, dan geldt een termijn van drie weken. Het herroepingsrecht is ingesteld om te voorkomen dat een werknemer zijn instemming tot ontslag onder bijvoorbeeld grote psychische druk verleent en daardoor niet heeft kunnen overzien welke gevolgen het ontslag voor hem heeft. Met de bedenktermijn krijgt de werknemer de gelegenheid juridische bijstand in te schakelen.
Met deze termijn strijkt de wetgever de ongelijke positie werkgever/werknemer glad. Bovendien wil de wetgever voorkomen dat werknemer en werkgever in een juridisch conflict belanden om een overhaast gegeven instemming ongedaan te maken.
Vanzelfsprekend dient de werknemer zich wel aan de gesloten overeenkomst te houden.
SimonV