Hoever voordat je contract afloopt beginnen met sollicitatiegesprekken aangaan?

Per 31-12-2019 loopt mijn contract bij m'n huidige werkgever af. Nu wil ik eigenlijk nu al gaan solliciteren, maar ik vraag mij af of dat niet te vroeg is. Ik wil graag mijn tijd volmaken bij mijn huidige werkgever en het lijkt mij raar om te zeggen bij een sollicitatie dat ik pas over 3 maanden beschikbaar ben. Wat is een redelijke termijn hierin?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Je hebt een bepaalde opzegtermijn. Meestal is dat 1 maand bij tijdelijke contracten.

Maar ik snap dat je de termijn wil volmaken. Dat is nu nog 3 maanden. Afhankelijk van waar je solliciteert en voor wat voor functie, kunnen er best 3 maanden overheen gaan. Ik heb sollicitatieprocedures gehad die uiteindelijk 6 maanden duurden.

Op het moment dat je morgen een gesprek hebt (voorbeeldje) en ze vragen naar wanneer je kan beginnen, kan je er ook heel eerlijk in zijn. Dat je een opzegtermijn hebt van x maanden, dat je (daardoor) per 1 december zou kunnen beginnen (opzegtermijn van 1 maand per eerste van de maand). maar dat je graag de laatste maand wil afmaken bij de huidige werkgever omdat zij daar op rekenen, je ook bij tijdelijke contracten loyaal wilt zijn en gezien de feestdagen per 1 januari sowieso beter uit komt. Ik denk persoonlijk dat veel werkgevers dat alleen maar kunnen aanmoedigen.

Dus op dit moment beginnen met sollicitatiegesprekken zal zeker niet te vroeg zijn.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Precies, loyaliteit is soms ver te zoeken. +
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kijk, hier kan ik wat mee!
Onwijs bedankt voor het reageren :)