Mag ik mijn tijdelijk contract vroegtijdig beëindigen?

Ik ben afgelopen januari officieel gestopt met de opleiding Verzorgende IG.
Ik heb op één van mijn stageplekken vakantiewerk gedaan vorig jaar zomer, en heb hier uiteindelijk een contract aangeboden gekregen tot december 2019. Met als gedachte dat wanneer ik mijn diploma haal, ik dus ook een groter contract krijg.
Omdat ik nu gestopt ben met mijn opleiding en dus mijn diploma hiervoor niet haal, kan ik daar ook niet blijven werken. Ik heb dit via een email verteld aan mijn leidinggevende en ook heb ik duidelijk uitgelegd waarom ik ga stoppen met mijn opleiding. Hier heb ik tot nu toe nog geen reactie op gekregen, dit was een maand geleden. Ik sta niet meer ingeroosterd, maar krijg nog wel betaald. Dit voelt natuurlijk niet eerlijk.
Nu was mijn vraag, is dit een geldige reden om mijn contract vroegtijdig te beëindigen? En wat is de beste manier om mijn leidinggevende dit nogmaals te vertellen? Moet school mijn werk hiervan op de hoogte stellen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
MarBet
5 jaar geleden
De school heeft er niets mee te maken als het een bijbaantje is. Het contract dat je hebt is tussen jou en je werkgever, niet met school. Je werkgever heeft de verantwoordelijkheid genomen jou in dienst te nemen zonder diploma. Mogelijk doe je zelfs werk waar je niet voor gediplomeerd, en dus niet bevoegd toe bent. Jij zegt dat je er niet kunt blijven werken als je stopt met je opleiding. Dat is maar de vraag, want je werkgever mag niet zomaar een contract ontbinden. Je doet nu namelijk het werk ook zonder diploma, dus waarom zou je dat volgende maand niet nog steeds kunnen doen? Maar goed, je vraag is of jij het kunt ontbinden. Als werknemer is dat makkelijker. De voorwaarden voor ontbinding staan waarschijnlijk wel in je contract. Vaak is er sprake van een opzegtermijn van enkele maanden. Ik weet niet precies wat je in je email hebt aangegeven, maar ik zou zeker opnieuw contact opnemen en vragen om een persoonlijk gesprek, of anders telefonisch.

Antwoorden (1)

Er is geen sprake van vroegtijdige beëindiging.
''tot december 2019. Met als gedachte dat wanneer ik mijn diploma haal, ik dus ook een groter contract krijg''.
Het is een fout van de salarisadministratie, en die moeten dat zelf maar uitzoeken.
Met die mail heb jij je werk gedaan.
Houd het teveel betaalde wel achter de hand, want dat zul je wel terug moeten betalen.