Ik werk in een winkel sta alleen heb geen pauze kan niet zitten en moeilijk naar de wc mag dit?

Ik werk van 10.00 tot 17.30 sta alleen in een kledingwinkel heb geen mogelijkheid om te zitten en om pauze te houden? Wc gaan durf ik niet omdat ik bang ben dat er iemand keertje voor me wc deur staat omdat dit ergens achter in ons mini magazijn is! Mag dit wel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.7K
KennisDelen
5 jaar geleden
Wc moet altijd kunnen. Desnoods maak je een bordje: even naar de wc, ik ben binnen ... minuten bij u!
KennisDelen
5 jaar geleden
Misschien eerst even met je baas/bazin overleggen...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Stoel van huis plaatsen, de winkeldeur sluiten en een bordje ophangen: ben zo terug.
Als het uw eigen zaak niet is, snel een andere baan zoeken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc ben ook hard bezig met zoeken naar wat anders!! Leeftijd en kind werkt niet echt mee al 2 jaar ellende omdat ik moeder ben geworden!! Maar geven niet op komt vast wel wat op me pad wat leuk is en goed geregeld is!!

Antwoorden (1)

Hoe lang en hoe vaak pauze?
Voor uw pauzes gelden de volgende regels:

-Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier.
-In uw cao of bedrijfsregeling kunnen andere regels staan. Maar als u tijdens een dienst langer dan 5,5 uur werkt, heeft u altijd recht op één pauze van tenminste 15 minuten. U mag een werkdag niet beginnen of eindigen met een pauze. Een pauze is bedoeld als onderbreking van de werktijd.

Werken zonder pauze: Alleen in 2 gevallen mag u werken zonder pauze te nemen:

.U werkt alleen en heeft geen direct contact met een collega die vergelijkbaar werk doet.
.Door de aard van het werk is het onmogelijk om pauze te nemen.
Overigens moet dit wel in de cao of bedrijfsregeling staan. Of uw werkgever moet hierover schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging hebben gemaakt.

Speciale regels voor jongeren tot 18 jaar en zwangere vrouwen
In de Arbeidstijdenwet staan aparte regels voor werk- en rusttijden voor:

-kinderen van 13 en 14 jaar;
-kinderen van 15 jaar;
-jongeren van 16 en 17 jaar;
-zwangere of pas bevallen vrouwen.
-----
Het probleem van naar het toilet gaan wordt niet besproken. Ik zou dit zeker opnemen en bespreken met je leidinggevende. Dit kan natuurlijk niet. Of je zou de winkel bv een kwartier moeten kunnen sluiten voor zo'n pauze, met medeweten van de winkeleigenaar/ -manager of leidinggevende natuurlijk.
-----
Pauze's worden in principe niet doorbetaald, eigen tijd: je werkt niet. Ook mogen pauzes niet aan het begin of eind van je werktijd ingepland worden. Pauze is bedoeld ter onderbreking van werktijd als rusttijd.