Is het mogelijk om betaald vrij te krijgen als je tegen een burn-out zit?

Ik zit tegen een burn-out aan en heb binnenkort een afspraak bij de bedrijfsarts. Kan deze adviseren om bv 1 dag minder te werken? Gedeeltelijk ziek dus met doorbetaling loon?
Of gebeurt dat nooit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Je moet al arbeidsongeschikt zijn voordat je recht kunt krijgen op doorbetaald loon wegens ziekte.

"Ziek is een medewerker die door een lichamelijk of geestelijk gebrek (handicap) niet meer in staat is het werk te doen dat hij geacht wordt te verrichten. Een dergelijke definitie brengt met zich mee dat een medewerker alleen ziek wordt gevonden, als hij arbeidsongeschikt is. Daarmee wil men echter niet afdoen aan het feit dat veel medewerkers die ziek worden gevonden, toch arbeidsgeschikt zijn of toch arbeid verrichten."

Niettemin is het natuurlijk goed om aan een arbo-arts te vragen wat je kunt doen om een burn-out te voorkomen (een diagnose die overigens door een arts zal moeten worden vastgesteld).
Toegevoegd op 15 augustus 2018 12:11: bron
Computoon
5 jaar geleden
MarBet
5 jaar geleden
Vreemd, ik ken wel voorbeelden van mensen die, toen ze tegen een burn out aanzaten in overleg met de bedrijfsarts tijdelijk minder zijn gaan werken, met doorbetaling van loon. Misschien dat het voorstadium van de burn out dan al als ziek werd gezien? Want ja, als je geen klachten hebt, dan zit je ook nog niet tegen een burn out aan, dus er is al wel iets aan de hand...