2 collega's 1 vakbekwaam de ander niet en zitten in de zelfde loonschaal mag dat?

Ik stel deze vraag niet voor mezelf. Hij werkt 25 jaar bij een werkgever en hij is vakbekwaam heeft dus alle diplomas voor zijn beroep. Nu komen er nieuwelingen tussen de 20 en 25 jaar bij die dus geen vakbekwaam zijn en zitten in de zelfde loonschaal als hij. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Dat de nieuwelingen in dezelfde loonschaal zitten als de vakbekwame medewerker is niet vreemd. De loonschaal is namelijk verbonden met de functie en die schaal heeft een ondergrens en een bovengrens.

Het is wel merkwaardig als de nieuwelingen op dezelfde 'trede' op die loonschaal worden ingedeeld. De wet verbiedt zoiets niet, dat mogen bedrijven zelf uitzoeken, als maar minimaal het minimumloon wordt betaald voor de desbetreffende leeftijd.

Een situatie waarin zoiets zou kunnen gebeuren is wanneer een werkgever heel erg op zoek is naar medewerkers die zeer dun zijn gezaaid op de arbeidsmarkt. Dan wil hij wel eens dieper in de buidel tasten dan verantwoord is. Het is dan een kwestie van vraag en aanbod: de gewenste medewerker wél aantrekken maar tegen een veel te hoog salaris of de gewenste medewerker laten lopen en (bijv.) opdrachten moeten laten schieten omdat je te weinig mensen hebt.

Er zijn tijden geweest -misschien zijn ze er nog wel- dat IT'ers met specifieke kennis op een bepaald terrein veel meer verdienden dan andere werknemers met kennis en ervaring op gelijk niveau maar op een ander gebied. Ook hier: vraag en aanbod.
Is dit te voorkomen? Ja, maar dan moet een werkgever dit vantevoren wel goed hebben geregeld. O.a. door te werken met functieprofielen, in elk profiel vast te leggen wat je moet kennen en kunnen en ook precies vast te leggen aan welke criteria voldaan moet worden voor je naar een volgende schaal kunt. En aansluitend te werken met het systeem van planningsafspraken, tussentijdse beoordelingen en definitieve beoordelingen waarbij gekeken wordt of en in welke mate je aan de vooraf gestelde criteria hebt voldaan.
Word je, door krapte op de markt, 'gedwongen' om nieuwe medewerkers meer te bieden, dan doe je dit niet door ze hoger in te schalen maar door ze een tijdelijke arbeidsmarkttoeslag te geven die aanpasbaar is. Die arbeidsmarkttoeslag niet mee laten tellen voor normale cao- of loonsverhogingen of vakantiegeld. (Moet contractueel natuurlijk allemaal goed vastgelegd worden). Je schaalt ze dan in op basis van hun werkelijke niveau. Dit voorkomt, dat je als werkgever in eeuwigheid vastzit aan een te hoog 'wat de gek ervoor geeft'- salaris voor iemand die qua kennis en ervaring niet vergelijkbaar is met iemand die het salaris werkelijk verdient.
Toegevoegd op 19 juni 2018 14:36: tekst
Computoon