Kan iemand mij uitleggen wat de weg naar RA accountant is, en wat een RA accountant elke dag doet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Erna55
6 jaar geleden
Een AA accountant heeft een HBO opleiding gevolgd en een RA accountant heeft een academische achtergrond.ndus voor RA moet je een universiteire studie volgen.
( het is niet moeilijk km dit via google te vinden.... )
Reddie
6 jaar geleden
Als je dat op GV moet vragen ben je niet slim genoeg om accountant te worden.
paulus811
6 jaar geleden
De weg naar RA is lang, maar begint met een sollicitatie bij een accountantskantoor als je een HBO opleiding op zak hebt. Je begint als assistent accountant en studeert ernaast, meestal wordt dat door de werkgever betaald (is mijn ervaring). De belangrijkste taak van een accountant is het onderzoeken en accorderen van een boekhouding (het register). Gecontroleerd wordt of alle belastingen juist zijn afgedragen, of de salarissen goed verwerkt zijn en alle transacties juist in de boekhouding zijn verwerkt. Het is wel apart dat je eerst vraagt naar de weg om RA te worden en vervolgens geen idee lijkt te hebben wat deze doet. De rest vind je in link hieronder. https://www.accountantworden.nl/opleidingen/universiteit/?gclid=Cj0KCQiAzrTUBRCnARIsAL0mqczhtRkabgQwHq7lyY2e4gcdowrMPGlQSF1D3sGTAv1GX3whSHciZQwaAnbyEALw_wcB
Erna55
6 jaar geleden
Nog wonderlijker : vraagsteller stedeert al .
Uit zijn vorige vraag over puppies
-- Ik begin dit jaar aan mijn W.O. opleiding Accountancy .. ---

Antwoorden (1)

Op deze website https://www.nationaleberoepengids.nl/Accountant vind je onder meer deze informatie:

"Accountant worden: Opleiding tot accountant

Om Accountant te worden is er een aantal mogelijkheden voorhanden.
1. WO opleiding Bedrijfseconomie, gevolgd door een Master (MSc) Administratieve Organisatie en Controleleer. Dit is de weg als je Registeraccountant (RA) wilt worden.
2. HBO opleiding accountancy. Dit is de weg als je Accountant Administratieconsulent wilt worden (AA).
3. NIVRA opleiding in de avonduren. Deze opleiding duurt lang, 9 jaar, maar naast je studie bouw je ook veel ervaring op en heb je ook nog een inkomen. Hier word je uiteraard klaargestoomd voor de functie Registeraccountant.

Het aantrekkelijke van de opleiding tot Accountant is dat je een allround opleiding volgt. Het is echter wel een lange, zware weg."

en

"Wat doet een accountant? Lees de functieomschrijving.

Een Accountant controleert jaarcijfers en adviseert hierover. Accountants vervullen daarmee een centrale rol binnen de financiële afdeling van organisaties. In Nederland, maar ook in andere landen, is het wettelijk voorgeschreven dat grote en middelgrote ondernemingen, banken, overheidsinstellingen e.a, hun financiële verslaglegging (jaarrekening) vergezeld laten gaan van een “accountantsverklaring”. De onderneming geeft aan een Accountant een opdracht voor controle om aan deze eis te voldoen. De accountantsverklaring houdt in dat de Accountant de gepresenteerde jaarcijfers en toelichting beoordeelt op juistheid en volledigheid en daarover een al dan niet goedkeurende verklaring afgeeft. De Raad van Commissarissen, aandeelhouders, banken en fiscus zijn direct belanghebbenden. Verder wordt de Accountant ingeschakeld voor advieswerk t.b.v de administratieve organisatie van een onderneming of voor andere specifieke problemen.

(...) Afhankelijk van de opdracht worden de controles vaak op locatie aan de hand van een controleprogramma met meerdere personen uitgevoerd. Zo’n controlegroep bestaat uit assistenten en Accountants in opleiding. Na uitvoering van het controleprogramma wordt het dossier met bevindingen en opmerkingen voorgelegd aan de verantwoordelijke Registeraccountant (RA).

Er zijn eigenlijk twee ‘typen’ Accountants: een Accountant Administratieconsultent (AA) en een Registeraccountant (RA)."

Toegevoegd na 6 minuten:
"De AA-Accountant werkt voornamelijk voor het midden- en kleinbedrijf, een Registeraccountant (RA) houdt zich bezig met financiële processen in grote organisaties."
Antoni