Hoe kan ik netjes een baan aanbod afwijzen?

Ik heb een baan aangeboden gekregen tijdens mijn tweede sollicitatiegesprek. Veel dingen tegenover elkaar neergezet t.o.v. mijn huidige baan.

Na veel denken heb ik toch besloten om de baan niet te nemen en bij mn huidige werkgever te blijven. Ik ben echter niet goed in dit te verwoorden. Ik heb geen flauw benul hoe ik netjes kan toelichten dat ik het loon toch veel te laag vind. Ik heb met mijn werkgever gepraat en die heeft mij ook een tegenbod gedaan waardoor ik hier van parttime naar fulltime ga inclusief een loonsverhoging van 2,50 per uur.

Met het onderhandelen met de andere partij ging er al met moeite 50 euro op het brutoloon bij, ik zie het niet meer zitten om te onderhandelen aangezien ik het toch niet hoger zie worden.

Hoe kan ik netjes verwoorden dat ik de baan niet neem vanwege het lage loon?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Je hoeft geen specifieke reden op te geven bij het afwijzen van een baan. Je kunt gewoon iets zeggen als 'ik kies toch voor werkgever X wegens gunstigere voorwaarden'
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt @Ritsuka , dan ga ik dit meenemen.
MarBet
6 jaar geleden
Bedenk ook dat het niet raar is om een aanbod af te wijzen. Zeker als je vanuit een baan solliciteert is het heel normaal dat je afweegt of het aanbod beter is dan wat je nu hebt. Dat weet die werkgever ook. Ik zou zelf er wel voor kiezen ook te benoemen waarom je het aanbod niet aanneemt, maar dat is een persoonlijke keuze.

Antwoorden (2)

De specifieke reden geef je op door te zeggen dat je kiest voor de gunstiger voorwaarden van andere werkgever. Is niet moeilijk of onbeleefd, jij kiest voor beter.

Zou je toch nog een poging willen wagen, kun je vragen of er nog ruimte zit in de onderhandelingen. "Zit er nog een aanvulling in van uw kant?" Het hoeft niet altijd meer bruto salaris te zijn, ook de secondaire voorwaarden zijn belangrijk, zoals bv een auto van de zaak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo @jodokus52 , Bij de nieuwe werkgever zou ik inderdaad reiskostenvergoeding krijgen (19ct per km), maar mijn huidige baan is op loopafstand, dat werkt natuurlijk ook in het voordeel.
Het onderhandelen liep heel stroef, hij bleef hangen op het minimum maar na een aantal telefoontjes kreeg ik er toch 50 bij. Het is niet veel dus zie het niet positief in.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp je wel, maar je weet nooit. Gaat om veel factoren: werk, woon-/werkafstand, salaris, secundaire voorwaarden. Een leuke baan laten schieten omdat het verder weg is, daar kan je achteraf spijt van krijgen. Ook is het gebrek van reiskostenvergoeding voor mij persoonlijk een niet doorslaggevende factor, afhankelijk van de afstand. Belangrijker vind ik of het werk leuk is en of er doorgroei mogelijkheden zijn.
Telefonisch onderhandelen is natuurlijk anders dan wanneer je tegenover elkaar zit. Belangrijk is waar je je goed bij voelt, volg je hart met verstand :)
Zeg gewoon netjes: 'Dankuwel voor het aanbod, maar ik heb toch iets anders besloten, en ik denk gewoon niet dat dit helemaal mijn ding is.'