Minimumloon en reiskosten, hoe werkt dat?

Ik heb een baan aangeboden gekregen voor 32 uur in de week, in het contract staat vermeld dat ik 1250,- per maand zou verdienen. Ik ben 23 jaar en volgens het minimumloon zou ik minimaal 1262,40 moeten verdienen. Echter krijg ik wel reiskostenvergoeding, kan dit de reden zijn dat het lager ligt of is dit niet mogelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
tinus1969
6 jaar geleden
Je werkt 'maar' 32 uur. Minimumloon geldt voor volledige werkweek (36-40 uur).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Tinus1969 volgensmij klopt dat niet, wat ik zo kan lezen heb je altijd recht op een minimumloon Minimumloon: voor wie?
Bent u 22 jaar of ouder? Dan heeft u recht op het minimumloon. Tot 1 juli 2017 was dit recht voor werknemers van 23 jaar en ouder. Het wettelijk minimumloon geldt voor: vast en tijdelijk personeel;
oproepkrachten;
payrollmedewerkers (dit zijn medewerkers die formeel in dienst zijn bij een bedrijf dat aan payrolling doet. Maar die werken bij een andere werkgever, de opdrachtgever);
uitzendkrachten;
werknemers met tewerkstellingsvergunning;
personeel van aannemers of onderaannemers. bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/wat-is-het-wettelijk-minimumloon-en-wanneer-heb-ik-er-recht-op
gvrox
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon/bedragen-minimumloon-2018 : De bedragen van het wettelijk minimumloon gelden voor een volledige werkweek. Meestal is dat 36, 38 of 40 uur per week. Dit hangt af van de sector waarin u werkt. Werkt u parttime? Dan geldt het minimumloon, maar uw salaris hangt af van hoeveel uur u per week werkt.
tinus1969
6 jaar geleden
@nickinatorz. Met 32 uur verdien je minder dan wanneer je voltijds werkt. Als je voltijds werkt is het minimumloon 1262 per maand. Logisch toch?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969 De 1262 per maand is berekend via de site van rijksoverheid zelf op het aantal uren dat ik ga werken, voor het minimum voltijds zou het natuurlijk meer zijn.
Inekez1
6 jaar geleden
@tinus. Nee, niet logisch. Als je 23 bent is het minimumloon bij een volle werkweek geen 1262 maar 1578. Dat je met minder uren minder betaald krijgt dan die 1578 is logisch. Maar als je met 40 uur werken per week 1578 zou verdienen, moet je met 32 uur werken dus 1262 krijgen. En niet 1250. @nickinatorz, vraag het eens aan je werkgever hoe het is berekend. Die 1262 is bruto. Misschien is 1250 wat je uitbetaald krijgt per maand nadat de premies zijn ingehouden? Het is in elk geval niet zo dat je reiskostenvergoeding in mindering wordt gebracht op je loon.
tinus1969
6 jaar geleden
@nickinatorz, @inekez1, op welk aantal voltijds uren heb je dit berekend? 36-38-40 uur maakt uit voor het eindtotaal.

Antwoorden (1)

De bedragen van het wettelijk minimumloon gelden voor een volledige werkweek. Meestal is dat 36, 38 of 40 uur per week. Dit hangt af van de sector waarin u werkt. Werkt u parttime? Dan geldt het minimumloon, maar uw salaris hangt af van hoeveel uur u per week werkt. Voor een 22 jaar en ouder is het minimum loon bruto € 1.578,00

Toegevoegd na 58 minuten:
De werkgever is waarschijnlijk uit gegaan van het minimumloon van 2017 dus moet nog even aanpassen.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
-
Uitgaande van een 40-urige werkweek zou je met 32 uur dus uitkomen op 1262,40 euro. (1578 / 40 x 32) Is een volledige werkweek 36 of 38 uur, dan is het zelfs meer. De vraag is waarom geen 1262,40 maar 1250? Daar geef je geen antwoord op en blijkt ook niet uit de link.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ronron schrijf juist dat de werkgever waarschijnlijk NIET is uitgegaan van die 1578, maar van het minimumloon wat op een eerdere datum geldt was.