Kan iemand me heel exact de betekenis geven van de volgende zin (juridisch / wetten)?

ARTIKEL 80 OVERIGE REGELINGEN TEN BEHOEVE VAN
OUDERE WERKNEMERS
1. Voor oudere werknemers gelden de volgende bepalingen:
a. Werknemers van 55 jaar en ouder hebben het recht om op basis van
een medische indicatie met een aangepast dienstrooster te mogen werken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar bestaat de onduidelijkheid over?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie ook geen moeilijkheden in het artikel. Er staat dat iemand van 55 of ouder op basis van medische gronden/indicatie het recht heeft om in een aangepast rooster te werken. Dus als iemand klaagt over vermoeidheid bij zijn/haar (huis)arts en de arts constateert slaaptekort dan mag je met die indicatie(een briefje) naar je leidinggevende om alleen dagdiensten te willen draaien, en dan moet die leidinggevende aan die wens gehoor geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Belangrijk in dit artikel is de toevoeging 'mogen'. Het recht hebben om met een aangepast dienstrooster te 'mogen' werken.

Antwoorden (1)

De vraag betreft het art 80 lid 1 a in samenhang met lid b
Besluit van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst Particuliere Beveiliging

1. Voor oudere werknemers gelden de volgende bepalingen:
• a. Werknemers van 55 jaar en ouder hebben het recht om op basis van een medische indicatie met een aangepast dienstrooster te mogen werken.
• b. Werknemers van 55 jaar en ouder kunnen niet verplicht worden tot het verrichten van diensten langer dan 8 uur of tot werkzaamheden waarbij het totaal aantal arbeidsuren meer dan 38 uur per week bedraagt.
• c. Werknemers van 55 jaar en ouder kunnen niet verplicht worden tot het werken op een vooraf vastgestelde vrije dag.

Niet alle werknemers hebben het recht om met een aangepast dienstrooster te werken als zij zich minder geschikt achten om een vol dienstrooster te draaien.
Echter, op een basis van een medische indicatie mogen werknemers met een aangepast dienstrooster werken. Dat is hun recht, waar zij wel of geen gebruik van hoeven te maken.
Belangrijke toevoeging is het begrip ‘mogen’.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is geen automatisme, maar moet door de werkgever worden verleend op verzoek van de werknemer n.a.v. een medische indicatie die daar aanleiding toe geeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het wordt in de Overeenkomst speciaal vermeld omdat de Beveiligingsbranches een eigen dienstroostersystematiek hebben. Veel beveiligingsdiensten kennen de zgn consignatiediensten (pieper-, piket- of wachtdiensten).Een aangepast rooster gaat dus niet alleen over dag- of nachtdiensten.