Hoeveel vrije dagen mag je wettelijk zelf inroosteren?

De werkgever van mijn man haalt feestdagen van de vakantiesaldo`s af. CAO HBO.
Hierdoor houdt hij op jaarbasis 16 dagen over om zelf in te roosteren. Dat is in zijn geval net geen 4 weken.
Kan dit zomaar? Het staat in de CAO maar nu kunnen we net samen 3 weken zomervakantie nemen en verder kan mijn man, buiten de verplichte feest- en vrije dagen dus geen vrij meer nemen.
Dit kan toch niet??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Erna55
6 jaar geleden
Cao HBO gaat over werknemers in het onderwijs. Deze hebben ruime schoolvakantie...
MarBet
6 jaar geleden
Als het zo in de cao staat wel denk ik, maar misschien kan iemand in eenantwoord nog uitsluitsel geven. Op zich is vier weken vrij invullen niet zo heel ongebruikelijk dacht ik. Onderwijzend personeel heeft sowieso weinig vrijheid wat vrije dagen betreft. Wat vaak gebeurt is dat fulltime wordt ingevuld als 40 uur terwijl het 36 uur nog wat is. Daarmee maak je dus wekelijks plusuren die je als extra vakantie uren kan inzetten. Misschien is daar ruimte voor?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn man werkt wel onder de CAO van het onderwijs, maar is geen leraar oid. Hij valt qua vrije dagen ook niet onder de schoolvakanties.
Nu gaat hij 38u werken om zodoende meer vrije dagen te hebben, maar dat is dus alleen vanwege de feestdagen die worden afgetrokken van zijn vakantiesaldo..
tinus1969
6 jaar geleden
Volgens mij mag dit gewoon niet.

Antwoorden (1)

Vakantie is vakantie, wettelijke vrije dagen (feestdagen) vallen daar niet onder. Bij een jaarurensystematiek (zoals bv in de zorg gebruikelijk) worden die apart van het aantal te werken uren afgetrokken.