Kan ik piloot worden met mbo- hbo?

Hoi, kan ik piloot worden als ik mbo doktersassistent heb gedaan (niveau 4)
en daarna hbo doe. of iets anders ?? ik snap het niet. Zou iemand me hiermee kunnen helpen met welke richting ik moet kiezen en hoe en wat en waar etc. mijn vraag is: Kan ik nog piloot worden, als ik hbo doktersassistent heb gedaan??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

Vooropleiding
Havo-diploma met tenminste wiskunde B, natuurkunde, Engels en Nederlands
LET OP: als je in 2010 of later je havo-diploma hebt behaald, dan moet je nog wel een aanvullende cursus natuurkunde (vijf dagdelen) bij het Bosswell-bèta instituut volgen. Begin in je eindexamenjaar alvast met de selectieprocedure;
Vwo-diploma met tenminste wiskunde A, natuurkunde, Engels en Nederlands. Begin in je eindexamenjaar alvast met de selectieprocedure;
International Baccalaureate (IB) diploma met tenminste standard level mathematics, physics, Engels en Nederlands;
Aso/tso-diploma (België) met tenminste wiskunde (drie uur per week), fysica (twee uur per week), Engels en Nederlands (laatste jaar, derde graad). Begin in je eindexamenjaar alvast met de selectieprocedure;
Technische hbo- of wo-opleiding met voldoende wiskunde en natuurkunde (door KLM Flight Academy te beoordelen).

https://pilootworden.nl/opleiding
https://pilootworden.nl/piloot-worden/toelatingseisen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat kan. Je opleiding voor doktersassistente heeft uiteraard nauwelijks nut, maar de vooropleidingseisen zie je al in het antwoord van elder161J. Bedenk echter wel twee dingen:
- De pilotenopleiding is een particuliere opleiding. De kosten daarvan bedragen al gauw 1,5 tot 2 ton (als je een opleiding wilt doen voor de 'grote luchtvaart' tenminste). Daarvoor zul je waarschijnlijk een lening bij bank moeten afsluiten, en banken zijn daar tegenwoordig niet scheutig mee.
- De werkgelegenheidssituatie voor piloten is in elk geval in Nederland slecht omdat er in de afgelopen jaren veel te veel piloten zijn opgeleid (wat ook de reden is dat banken niet snel meer een lening geven). Om daadwerkelijk een baan als piloot te vinden na je opleiding zul je dus bereid moeten zijn in het buitenland te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@JanJ2002 het was alleen de amro bank die hiervoor een financier had deze heeft zich terug getrokken andere banken lenen geen geld voor de opleiding.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/klm-in-gesprek-met-abn-amro-over-financiering-pilotenopleiding https://www.pilootworden.nl/opleiding/kosten-financiering
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212, voor wat KLM betreft klopt dat, maar er zijn meer vliegopleidingen dan die van de KLM. In het wat grijzere verleden, toen de werkgelegenheidssituatie beter was (ik praat nu over 20 jaar geleden of zo) stonden veel banken in de rij om je een lening te verstrekken; men wist immers dat je na de opleiding een goed betaalde baan kreeg. Die tijden liggen echter helaas ver achter ons.