Je werkt tot 21:30/22:00 je moet de volgende dag om 6 uur beginnen. Je werkt bij een supermarkt en je hebt 20 min reis tijd. Mag dit?

Toegevoegd na 50 seconden:
18+

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ja, dit mag.

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden staat hierover:

"Voor de rust na uw werktijd gelden de volgende regels:

■ Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken.
■ De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk."

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/telt-woon-werkverkeer-als-werktijd staat nog:

"Uw reistijd tussen huis en werk (en terug) telt niet als werktijd."
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
M.i. moet er dan wel een degelijke belangenafweging gemaakt worden, krijgt de werkgever het rooster echt niet anders rond etc. Hier wordt gretig gebruik van gemaakt door werkgevers zonder dat die ogenschijnlijk aan hun zorgplicht voldoen.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, het mag alleen als het nodig is voor het werk.