Ben je verplicht je werkgever vertellen waarom je een afspraak met de huisarts gemaakt?

En dus een gedeelte van de dag niet kunt werken. Of hoef je dat vanwege privacyredenen niet te noemen?

6 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Er lopen twee dingen door elkaar.

Een werkgever mag niet vragen waarom je naar de huisarts gaat, want daar heeft de werkgever niets mee te maken. Bij een ziekmelding mag de werkgever bijvoorbeeld ook niet vragen naar de aard van de ziekte.

Aan de andere kant hoeft een werkgever niet toe te staan dat je onder werktijd naar de huisarts gaat. Als je naar de dokter gaat omdat je zo ziek bent dat je niet kunt werken, dan meld je je ziek. En als het niet zo erg is, dan dien je er in principe vrije uren voor op te nemen. Tenzij dat anders is geregeld in jouw arbeidsvoorwaarden/CAO.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Castle
6 jaar geleden
+ klopt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is helemaal juist. Naar de dokter of tandarts gaan is gewoon uren opnemen . En ben je zo ziek dat je het werk niet kan doen dan moet je een ziek melding doen . Maar veel werkgevers zijn soepel en mensen nemen maar aan dat alles moet kunnen. En er zit zeker een redelijkheid in om even onderwerktijd Of voor werktijd je arts bezoek te plannen zeker indien er een noodzaak voor is. En dat een werkgever dan vraagt alles oké wat is er aan de hand. Ja vraagt hij niks is het ook niet goed wordt het persoonlijk dan kan jij zeggen ik hou dat liever voor mijzelf . Dat recht heb je .
paulus811
6 jaar geleden
@Kapperkort, je gaat iets te kort door de bocht. Het is niet vanzelfsprekend dat naar de dokter gaan 'gewoon uren opnemen' is. Het antwoord vermeldt dat de CAO dit kan regelen als die er is en dat is juist, er is geen wettelijke regel voor. De meeste werknemers werken nog steeds van 9-5 en van ma-vr. Gelukkig voor dokters, tandartsen etc. zijn sommige werkgevers flexibel, want anders hebben ze het merendeel van de klanten in de avond, nacht en weekend. Je hebt het tijdstip voor een afspraak bij de dokter niet altijd voor het kiezen. Wel vind ik dat er volwassen gebruik van de flexibiliteit van een werkgever moet worden gemaakt.
noki
6 jaar geleden
Het gaat er niet om dat de uren betaald worden. Ik neem er uren voor op, maar ik ben dan dus niet beschikbaar op mijn werk. En dat zou een reden kunnen zijn mij te vragen waarom.... en daar wil ik eigenlijk geen antwoord op geven....

Andere antwoorden (1)

Nee deze info mag jou baas helemaal niet hebben alleen aan arbo arts mag deze info hebben en mag dat dan ook niet delen met jou werkgever..