mag je werkgever mij terug in loon schaal zetten om dat ik geen adem bescherming heb om dat ik er niet tegen kan want dan krijg ik hyperventalatie

ik werk in de cleaning hogedruk spuiten maar soms moet je adem beschermig gebruiken
bij voor beeld in een tank met stook olie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Hij mag je niet terug in loonschaal zetten.

Maar jij mag niet zonder adembescherming in een besloten ruimte met gevaarlijke dampen werken. Als je niet tegen adembescherming kan, ben je niet geschikt voor dit werk.
itsme
13 jaar geleden
Sterker nog, de werkgever kan je ook een boete geven, of je ontslaan na een waarschuwing. Volgens de Arbo-wet ben je verplicht om de veiligheidsvoorschriften op te volgen.
Als je dat niet kunt vanwege je gezondheid, dan mag je dat werk niet doen. Misschien heeft je werkgever ander werk voor je, maar dan moet je wel een medische verklaring kunnen overleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij mag je zelfs niet eens laten werken zonder adembescherming!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, jij houdt je niet aan de voorschriften.
Dus mag die werkgever maatregelen nemen.

Ga eens praten met je bedrijfsarts, de arts van de Arbodienst, de Arbo-arts.

Wil je het eerst precies uitzoeken bel dan met de Arbeidsinpectie 0800 27 00 00 0 (gratis)
of leg je vraag voor via het contactformulier.
http://www.arbeidsinspectie.nl/contact/index.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt je te houden aan de regels die de werkgever door de ARBO krijgt opgedragen. Terug zetten in loon lijkt me diefstal, je niet laten werkeen geen loon uitbetaald krijgen is wel eerlijk. Bekijk het maar zo, wil je werken onder de condities die wij stellen ben je welkom, kan of wil je dit niet dan hebben we geen werk voor je.
De werkgever kan het zich niet permiteren jou met dergelijke risico`s te laten werken en later met de kosten geconfonteer te wporden omdat hij zich niet aan de regels heeft gehouden.
Mogelijk dat je van de ARBO een ontheffing kunt krijgen maar dat zie ik niet snel gebeuren. De regels zijn onstaan door veel nare ervaringen en de ARBO is er voor jou voor die gevaren te beschermen.
En als jij in die tank met sookolie staat zul je gewoon ademgescherming moeeten dragen, misschien kun je er een vinden die wel werkt of geen tanks met stookolie schoonmaken.
Maar je zult gewoonweg moeten accepteren dat het schoonmaken zonder bescherming niet tot de opties behoort.