Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen juridisch medewerker en juridisch administratief medewerker?

Ik wil op het MBO de opleiding doen voor juridisch medewerker om dan via hbo en dan de universiteit advocaat te worden. Als ik naar de opleiding zoek voor juridisch medewerker krijg ik vaak juridisch administratief medewerker te zien, maar wat is nou het verschil en welke opleiding is het beste om door te groeien naar hbo en uiteindelijk universiteit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Juridisch medewerker behandelt zaken inhoudelijk, de administratief medewerker zorgt dat het administratieve process goed verloopt. Laatste moet wel op de hoogte zijn van juridische terminologie.

Je ziet deze scheiding in wel meer beroepen, bijvoorbeeld in de medische wereld.
(Lees meer...)
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Plus
Een aantal jaren terug had iedere advocaat een secretaresse (of secretares als het een man was) liefst met Schoeversopleiding en uitgebreide kennis van de juridische terminologie.
Nu deelt men met een paar advocaten en juristen één persoon en wij noemen haar/hem juridisch administratief medewerker (heeft wel kennis van de terminologie en ook graag nog een beetje meer).
De juridische medewerker neemt de advocaat veel (routine)zaken uit handen. Secretaresse en secretares om verwarring met de secretaris te voorkomen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding