Hoe kan je in een sollicitatie gesprek een indruk krijgen of iemand leerbaar is?

Morgen moet ik voor het eerst sollicitatiegesprekken gaan voeren voor ons bedrijf. Nu maakt het voor het bedrijf niet veel uit wat iemand op dit moment wel of niet kan, maar is het essentieel dat de nieuwe medewerker zich aan kan passen aan onze manier van werken en daarvoor ook nieuwe vaardigheden zal moeten leren.

Uiteraard kan ik vragen of iemand leerbaar is, maar heeft iemand daarnaast nog een idee hoe ik in het gesprek kan meten/testen wat het aanpassings-/leervermogen is van de sollicitant is?

Voor zover interessant het gaat om een functie op een administratiekantoor.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ligt er echt aan wat voor sfeer er op de werkvloer hangt en wat voor persoon er in jullie bedrijfscultuur past. Als er (ik neem aan van niet) veel in teamverband gewerkt moet worden, let je op andere dingen dan wanneer dat niet het geval is. Een leuke test, wat mijn oude werkgever deed, is een bezem bij de hoofdingang leggen. Deze bezem lag dan half op het pad. Wanneer de sollicitant de bezem opraapte en even tegen de muur zette, werd hij eerder aangenomen dan iemand die dat niet deed. Dit kan je bijvoorbeeld gebruiken om proactiviteit te testen in iemand.
Reddie
7 jaar geleden
Je lijkt zoveel vooroordelen te hebben dat het niet zinnig is aan een sollicitatie deel te nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Dennisgoed, sorry voor mijn vraag: maar wat is "leerbaar"?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Testjes wijzen dat uit of iemand nog 'kneedbaar' is en bereid is om (af)te leren...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Leugens , dank voor je tips
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDarc met leerbaar wordt gedoeld op de capaciteit om nieuwe vaardigheden aan te leren die je eerder nog niet beheerst of de mogelijkheid om te leren hoe werkzaamheden anders uit te voeren dan je gewent was te doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie, kan je aangeven over welke vooroordelen je het hebt. In mijn beleving vraag ik alleen hoe ik een karaktereigenschap van iemand kan meten. Heb ik dan vooroordelen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RoqueTrader heb je voorbeelden van die testjes, want die ken ik niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Dennisgoed, dank voor uw uitleg.
Inderdaad iets anders dan dat ik het woord leerbaar ken
leerbaarheid, de mate waarin iets leerbaar is. De mate van gebruiksvriendelijkheid van een softwareproduct zoals omschreven in code ISO 9126
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag Ben je leerbaar, lijkt mij geen zinnige vraag. Een sollicitant die de baan graag wil hebben zal nooit antwoorden: iets bijleren kan ik niet, al zou ik het kunnen, dan zou ik het zelfs niet willen.
paulus811
7 jaar geleden
Eens met JoanDArc, als je mij zou vragen of ik leerbaar ben, zou ik je met grote ogen aankijken die willen zeggen 'wat kraam jij voor onzin uit?'

Antwoorden (1)

Daar kom je achter door open vragen te stellen in de richting van "Stel dat je dit en dat moet gaan doen, maar je hebt er geen notie van wat het is en hoe je dat aanpakt. Hoe ga jij daar dan mee om?". Uit de antwoorden op enkele van dit soort vragen blijkt wel of de kandidaat geschikt is voor een functie in jouw bedrijf.
Amadea