Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Marinier vind je daarover deze informatie:

"Marinier worden: Opleiding tot marinier

Om toegelaten te worden tot de opleiding tot Marinier dient men minimaal in het bezit te zijn van een diploma VMBO basisberoepsgerichteleerweg, een diploma Vrede & Veiligheid niveau-2 of een diploma Veiligheid & Vakmanschap niveau-2 in de richting 'Grondgebonden Optreden'.

Bij het Korps Mariniers worden alleen mannen toegelaten.

Tevens gelden er enige specifieke (fysieke) eisen:

De toekomstige Marinier mag niet korter zijn dan 1.65 meter en niet langer dan 2.00 meter, moet minimaal 65 kilogram wegen en mag niet meer wegen dan zijn lengte in centimeters, verminderd met 100 en dit getal vermeerderd met 5 procent. Iemand van 1.80 meter mag dus (180-100=80, 80+5%=84) 84 kilogram wegen.

Na afronding van de opleiding geldt er een dienverplichting van 4 jaar.

Tevens mag de Marinier niet jonger zijn dan 17,5 jaar en niet ouder zijn dan 27 jaar."

Toegevoegd na 17 minuten:
N.B.: Het Korps Mariniers was tot dusver niet toegankelijk voor vrouwen maar dit verandert per 1 januari 2017 mits zij aan dezelfde eisen voldoen als mannnelijke mariniers. Zie: https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2016/05/27/korps-mariniers-open-voor-vrouwen.
Antoni
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Vrouwen worden vanaf 2017 toegelaten tot het korpsmainiers
http://www.nu.nl/politiek/4268605/vrouwen-mogen-volgend-jaar-lid-korps-mariniers-worden.html
Antoni
7 jaar geleden
Ja, @ronron1212, die informatie vond ik intussen zelf ook. Ik heb mijn antwoord aangepast. Pas daarna zag ik je reactie.
Zie tweede eis.

"Wie zoeken we?

    Je bent een man of vrouw met een goede gezondheid.
    Je hebt minstens een vmbo-diploma basisberoepsgerichte leerweg of een mbo-diploma op niveau 2.
    Je leeftijd bij aanvang van de opleiding is minimaal 17 jaar en 6 maanden en nog geen 27 jaar.
    Je lengte ligt tussen 165 en 200 cm, je gewicht is ten minste 65 kg en ten hoogste je lengte in cm –100 +5%.
    Je mag een bril of lenzen dragen. Toegestane afwijking: -1,25 en +1,5. Je bent niet kleurenblind.
    Je hebt een zwemdiploma."
Computoon
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.nu.nl/politiek/4268605/vrouwen-mogen-volgend-jaar-lid-korps-mariniers-worden.html
@computoon bij defensie klopt het. maar bij het korpsmariniers zijn vrouwen vanaf 2017 pas welkom.
Computoon
7 jaar geleden
Dat klopt. Maar ik veronderstel dat vraagsteller niet dit jaar kalenderjaar wil beginnen met de opleiding...