Waarom wil een uitzendbureau werk zoeken terwijl het contract van iemand stopt?

Bij een uitzendbureau (inhouse service) loopt de contracten van enkele personen af. Ze kunnen niet meer verlengt worden volgens het uitzendbureau. Ze moeten nu dus een transitievergoeding betalen. Nu vragen ze de mensen waarvan het contract stopt om een cv zodat ze werk voor hun kunnen gaan zoeken. Indien ze dit niet willen dan moeten ze dit per email of brief aangeven.

Mijn vragen zijn dus: Waarom zou een uitzendbureau moeite doen om werk te zoeken voor iemand die bij hen stopt?

Wat is de achterliggende gedachte dus hierbij?

Ben je verplicht aan te geven dat je niet wil dat zij werk voor je gaan zoeken?

7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De vraag is, denk ik, of dit aanbod voor alle mensen geldt waarvan het contract niet verlengd kan worden?

Als dat zo is, lijkt mij de verklaring, dat de werkgever liever iemand aan het werk houdt, nieuwe baan zoekt, dan deze transitievergoeding (sinds 01/07/2015 verplicht als ontslagvergoeding) aan alle werknemers te betalen die afscheid nemen. Natuurlijk komt daarbij dat een uitzendbureau liever geld verdient aan werkende krachten dan ze naar huis te sturen.
Lijkt mij duidelijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Maakt ook nog verschil of iemand een tijdelijk contract heeft, tegenwoordig vaak het geval, of een contract in vaste dienst voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je haalt 2 dingen door elkaar, namelijk het uitzendbureau is niet de werkgever.
Het uitzendbureau zit als het ware tussen de werknemer en de werkgever in. Het contract tussen werknemer en huidige werkgever kan niet verlengd worden. Maar de werknemer kan nog steeds via dat uitzendbureau blijven werken, alleen zal dat nu bij een andere werkgever moeten.
Het uitzendbureau heeft dus cv etc. nodig om voor de werknemer een nieuwe baan bij een nieuwe werkgever te kunnen vinden.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@Inekez1 meestal huurt een bedrijf medewerkers in via een uitzendbureau. Deze mensen staan dan niet op de loonlijst van het bedrijf. Het uitzendbureau stuurt een factuur voor de uren inhuur die betaald dus de lonen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ineke
ik denk juist in dit geval dat de medewerkers op de loonlijst staan van uzb, dus specifiek contract in vaste dienst bij uzb hebben, weet niet of dat tegenwoordig nog vaak gebeurt?. Anders zou uzb er niet zo'n probleem mee hebben, lijkt me.
Computoon
7 jaar geleden
Het uitzendbureau is inderdaad de werkgever van een uitzendkracht. Het bedrijf waar een uitzendkracht wordt tewerkgesteld is de zogeheten inlener. Als het in de CAO staat, kan een uitzendkracht maximaal 78 werken bij een uitzendbureau met uitzendbeding. (Dan houdt de arbeidsovereenkomst op als de inlener de uitzendkracht niet meer nodig heeft en houdt voor het uitzendbureau ook de plicht op om het loon van de uitzendkracht te betalen.
Na die periode kan een uitzendbureau nog 4 tijdelijke arbeidsovereenkomsten geven waarbij het uitzendbeding niet van toepassing is. Als de inlener de uitzendkracht niet meer nodig heeft, is dat een risico voor het uitzendbureau.
Na die max. 4 tijdelijke arbeidsovereenkomsten moet het uitzendbureau de uitzendkracht in vaste dienst nemen. Of het houdt helemaal op. En (dat zal geen toeval zijn) het komt 'niet zo vaak' voor dat een uitzendkracht in vaste dienst van een uitzendbureau werkt.
Computoon
7 jaar geleden
Correctie (in de 'uitzendbureau CAO's') maximaal 6 opvolgende tijdelijke contracten over een periode van maximaal 4 jaar.