Hoe kun je leiding geven zonder dat werknemers je als baas zien en juist meer als team?

Vaak als ik leiding geef aan werknemers en een opdracht toewijs aan iemand dan wordt dit geïnterpreteerd als "Oh, moet ik dit weer doen!".
Licht dit aan de medewerkers zelf? Moet ik mijzelf hier gewoon overheen zetten? Of licht het aan mijzelf? Ik zou het liefst willen hebben dat mensen juist pro actief zijn en zich als een team verbonden voelen om gezamenlijk een doel te halen. Ik werk met jonge mensen tussen de 18-30 jaar. En ben dit probleem al bij meerdere bedrijven tegen gekomen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Sprekend uit persoonlijke ervaring: volgens mij ligt het ook aan hoe je werknemers erin staan, wat voor type werk het is, hoe het met het bedrijf gaat en wat voor uitdaging je mensen kunt bieden. Als je werkt bij een bedrijf dat bijna failliet gaat of waar mensen alleen maar dezelfde taken moeten uitvoeren, dan mag je niet verwachten dat ze proactief dingen gaan doen. Mocht je wel werken in een dynamische omgeving, dan moet je volgens mij vooral de vraag stellen; wat is de kracht van mijn medewerkers en ze ook zo proberen te bewegen dat zij alleen de taken/dingen doen die ze echt leuk vinden, met daarbij misschien als extraatje nog die stomme prutklusjes. Als jij je echt wilt onderscheiden en het teamgevoel wil verbeteren, dan pak je die prutklusjes gezamenlijk op, probeer je deze in te dammen of op een of andere manier toch nog 'leuk' te maken. Misschien nog goed ter inspiratie, lees eens wat meer over de LEAN-methode en het constant proberen te verbeteren van werkprocessen - iets dat door elke werknemer in een organisatie kan/moet worden gedaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100