Hoe kun je leiding geven zonder dat werknemers je als baas zien en juist meer als team?

Vaak als ik leiding geef aan werknemers en een opdracht toewijs aan iemand dan wordt dit geïnterpreteerd als "Oh, moet ik dit weer doen!".
Licht dit aan de medewerkers zelf? Moet ik mijzelf hier gewoon overheen zetten? Of licht het aan mijzelf? Ik zou het liefst willen hebben dat mensen juist pro actief zijn en zich als een team verbonden voelen om gezamenlijk een doel te halen. Ik werk met jonge mensen tussen de 18-30 jaar. En ben dit probleem al bij meerdere bedrijven tegen gekomen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Poet
7 jaar geleden
Moeilijk om zo te zeggen. Hier wat tips. Zie maar wat je ervan kunt gebruiken :) Ga ook eens bij iemand zitten buiten de momenten dat je een opdracht toewijst of beoordeelt. Dan even met aandacht meekijken/meehelpen/meedenken/meedoen. Geef in teamoverleg aan wat het bredere doel/product is waar je aan werkt. Waarin dus de losse klussen die je opdraagt een bouwsteen zijn. Vraag ook eens hoe anderen daar tegenaan kijken. Voel dan waar hun interesse, eagerness zit. Deel ook wat van je eigen strategischer blik en van de opdrachten vanuit de lijn/klanten. Geef daarbij ook aan hoe je daarin stuurt om vervelend werk voor je mensen af te houden en leuk werk juist binnen te halen. Benoem bij het opdragen van een klus soms ook weer eens dat bredere doel / nut. Speek vaker waardering uit voor iemands werk. Soms voelt dat overdreven maar zet je daar overheen. NB: een leraar op school zegt soms wel 50x op een dag "prima", "dat doe je goed" etc. Soms helpt het als je bij het opdragen van een klus ook aangeeft wat je anderen laat doen en waarom. Dat kan een evt gevoel wegnemen dat een bepaald persoon oneerlijk wordt behandeld door onevenredig veel werk. Vier successen samen. Hoeft niet groot te zijn.Bijvoorbeeld een taartje of bioscoopbon. Het gaat om het samen er even stilstaan en de waardering als groep te voelen.
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt een autoritaire stijl van leidinggeven.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/7617-leiderschap-autoritaire-stijl.html Je wilt meer consulterend of democratisch leiding geven.
http://www.btsg.nl/infobulletin/leiderschapsstijlen.html Lees daar eens wat meer over en kijk wat bij je past.
Poet
7 jaar geleden
Ik ga nog even door: Laat hen zelf suggesties geven voor de aankleding van de werkplek. De consumpties in de kantine, de eventuele muziekzender. Geef ze gelegenheid om eens vrienden / ouders hun werkplek te laten zien. Zet een spelcomputer neer waarmee ze even kunnen gamen na het werk.
ronron1212
7 jaar geleden
@Poet de kantine is meestal uitbesteed als die er al is. Een game computer hoort niet op het werk.

Antwoorden (1)

Sprekend uit persoonlijke ervaring: volgens mij ligt het ook aan hoe je werknemers erin staan, wat voor type werk het is, hoe het met het bedrijf gaat en wat voor uitdaging je mensen kunt bieden. Als je werkt bij een bedrijf dat bijna failliet gaat of waar mensen alleen maar dezelfde taken moeten uitvoeren, dan mag je niet verwachten dat ze proactief dingen gaan doen. Mocht je wel werken in een dynamische omgeving, dan moet je volgens mij vooral de vraag stellen; wat is de kracht van mijn medewerkers en ze ook zo proberen te bewegen dat zij alleen de taken/dingen doen die ze echt leuk vinden, met daarbij misschien als extraatje nog die stomme prutklusjes. Als jij je echt wilt onderscheiden en het teamgevoel wil verbeteren, dan pak je die prutklusjes gezamenlijk op, probeer je deze in te dammen of op een of andere manier toch nog 'leuk' te maken. Misschien nog goed ter inspiratie, lees eens wat meer over de LEAN-methode en het constant proberen te verbeteren van werkprocessen - iets dat door elke werknemer in een organisatie kan/moet worden gedaan.