Mag mijn werknemer 3 dagen van te voren mij inplannen?

Ik werk bij de albert heijn en het is zo dat ik op go ( een werkrooster op internet waar je kan zien op welke dagen je werkt) opeens ben ingerooster voor aankomende donderdag.
Het is pas vandaag toegevoegd op GO, want toen ik gisteren keek stond ik er donderdag niet in om te gaan werken.
Ook is het zo dat ik en 12 uren contract heb en met die dag erbij werk ik deze week 15,5 uur en ik ben 16 jaar

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Als je je als beschikbaar hebt opgegeven, kan/mag hij dat doen.

Dat 'beschikbaar stellen' is eigenlijk jouw toestemming aan hem om dat te doen, ongeacht wanneer (al is het zelfs één dag daarvoor).

Maar op zich, als je je 'beschikbaar hebt gesteld' betekent dat je op die momenten 'vrij' bent, dus dat je ingezet kan worden. Dat je geen andere afspraken hebt staan op dat moment.

Aantal uren wat op je contract staat mag uiteraard van af geweken worden, lijkt me sterk dat je iedere week exact hetzelfde aantal uren werkt.

Kanttekening en nuance: alleen als het ad hoc is (bijv. dezelfde dag) is het wel netjes dat hij even belt om te vragen of je dan nog steeds 'vrij/beschikbaar' bent. En als je dan zegt dat je 'vrij/beschikbaar' bent, kan/mag hij jou inroosteren zonder jouw toestemming. Het is wel 'sociaal wenselijk/netjes' om jouw toestemming te vragen, maar volgens de regels hoeft hij dat niet te doen. Vooral als hij krap zit in de bezetting, dan gaat hij heus niet vragen of je wel zin hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar ik werk deze week dan 48,5 uur, terwijl je maximaal maar 45 uur
Mag werken als 16 jarige.
Schooltijd is ook arbeidtijd.
Dus hoezo mag hij mij dan nog steeds laten werken op die dag terwijl er wetten zijn waar staat dat ik maximaal 45 uur
Mag werken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Schooltijd telt ook als werktijd?
Wauw ... voor jou is school geen overbodig luxe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een goed leermoment, dus laat je school en de werkgever goed uitleggen. Wat je rechten en plichten zijn. De werkgever dient rekening te houden met het feit dat je tijd nodig hebt om op school te zitten. Tot 18 jaar is er leerplicht, dus op het moment dat de school je ingeroosterd hebt mag je niet werken.
Kortom laat de werkgever maar even uitleggen waarom je voor meer dan 45 uur bent ingedeeld. Er zijn twee grenzen de gemiddelde werktijd en de absolute maximum per week.
Nu is die 45 uur de werktijd bij AH en de tijd dat je op school zit. En dat is de absolute maximum per week. Gemiddeld per 4 weken mag je niet boven de 40 uur uit komen.
Blijkbaar weet de werkgever niet je het aantal schooluren dat je die week hebt. Overigens als ik goed reken kom jij boven die 40 uur gemiddeld per week. Dus een goed gesprek met school en de werkgever is op zijn plek. Of je laat het zo want ik denk dat je een rekenfoutje gemaakt heb of structureel te veel uren maakt.