Nachtdiensten hoe zit dat precies?.

Hallo,
Ik werk alleen nachtdiensten, 5x per week en continu.
Mijn week begint zondagnacht om 01.00 uur en ik werk thuis 5 nachten achterelkaar tot 05.00 uur, m.u.v. donderdagavond dan begin ik om 22.00 uur tot 05.00 uur.
Ik werk ook nog 2 ochtenden in de week op de zaak van 06.00 uur tot 10.00 uur.
Deze uren werk ik al meer dan 10 jaar bij hetzelfde bedrijf.
Mijn vraag is of dit mag en of ik recht op een toeslag/compensatie?.
M.v.g. en bij voorbaat dank!.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat mag niet, zie onderstaande regels. Er mogen o.a. (mits het in de CAO staat en het noodzakelijk is voor het werk) max. 140 nachtdiensten per jaar worden gedaan.

Een extra vergoeding hiervoor is geen wettelijk recht. Maar gebruikelijk is het wel. Raadpleeg hiervoor de eventuele CAO of het personeelshandboek. Verder geldt wat je individueel afspreekt en wat in de arbeidsovereenkomst staat.

"Hoe vaak mag ik nachtdienst hebben?

In een periode van 16 weken mag u maximaal 36 nachten werken. In uw cao kan staan dat u vaker nachtdiensten heeft. U mag maximaal 7 diensten achter elkaar werken.
Wat is een nachtdienst

Als u meer dan 1 uur werkt tussen 0.00 uur en 6.00 uur, is dit een nachtdienst.
Maximaal 7 diensten achter elkaar

U mag maximaal 7 nachten achter elkaar werken.

Werkt u 1 of meer nachtdiensten en verder dagdiensten? Dan mag u niet meer dan 7 diensten achter elkaar werken. In uw cao kan staan dat u 8 diensten achter elkaar werkt. Dit mag alleen als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.

Vaker nachtdiensten in cao
In uw cao kan staan dat u maximaal 140 nachtdiensten per jaar werkt. Dit mag alleen als het werk dit nodig maakt.

Als u maar een paar uur werkt tussen 0.00 en 6.00 uur, mag u meer dan 140 nachtdiensten per jaar hebben. Bijvoorbeeld als u van 0.00 tot 2.00 uur werkt, of van 4.00 tot 6.00 uur. Maar u mag niet meer dan 38 uur per 2 weken ’s nachts werken. Ook dit moet in uw cao staan."
Computoon