wat voor werk kan ik doen met de opleiding veva buiten defensie?

Ik vraag dit omdat ik bij defensie (specefiek marinier) wil werken. Dus veva leek me wat maar toen dacht ik: wat als defensie toch niet voor mij is? Dus vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Als je niet bij Defensie gaat werken, wat kan je dan met dit VeVa-diploma in de burgermaatschappij?

Voor iedere vakrichting krijg je een volwaardig mbo-diploma waar je ook buiten Defensie alle kanten mee op kunt. Je leert een vak en dankzij je tijd bij Defensie beschik je over discipline, een goede conditie en de ervaring van het samenwerken in teams."

Aldus de bron en die is van VeVa en het klinkt me toch een beetje als promopraatje in de oren.

Je "krijgt" dus een gewoon mbo-diploma. Als ik het negatief bekijk, heeft defensie tijdens die VeVa-jaren voor zeer weinig geld jonge mensen wat militaire basisvaardigheden kunnen bijbrengen, terwijl die mensen in opleiding waren voor een "gewoon" mbo-diploma. Dan heb je wel in een "eenzijdige" leeromgeving ervaring opgedaan. Maar als je graag in die omgeving bent, is dat natuurlijk geen bezwaar.

Toegevoegd na 4 uur:
Nog in aanvulling: VeVa bestaat in 9 studierichtingen (waaronder logistiek, ict, maritiem, zorg enz.) en op 2 niveaus (mbo-2 en mbo-3).

Toegevoegd na 4 uur:
En mbo-4.
Computoon