Welke regels gelden na een cao AVV periode?

Welke regels gelden er als de AVV periode verlopen is en er wel een cao en eindbod zijn?

Mijn werkgever is momenteel niet lid van de branche-organisatie die destijds betrokken was bij totstandkoming van de AVV cao. Maakt het uit als mijn werkgever destijds wel lid was en nu niet meer?

Kan ik mij met terugwerkende kracht beroepen op de rechten en plichten die volgens de (niet-AVV) cao golden tot begin 2015? De avv verliep in 2012.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk of je oude cao überhaupt algemeen bindend is verklaard door de minister v sociale zaken . En of de cao doorloopt na afloop van de eind periode . Dat kan allemaal per cao verschillend zijn . Daarom geen antwoord maar een opmerking . Raadpleeg je bond of je branche organisatie . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.flexnieuws.nl/2012/05/20/cao-vaco-2013-2015-cao-banden-en-wielenbranche

Antwoorden (1)

De regels gelden welke afgesloten zijn tussen werkgever(s) en werknemer(s). Nu worden CAO afgesloten tussen de organisaties van werkgevers en werknemers. Nu wordt er in de arbeidsovereenkomst en de wet verwezen naar de CAO. Dit voor het gemak, omdat je anders voor elke situatie met elke werkgever en werknemer apart voor elk arbeidsovereenkomst moet onderhandelen. Maar ook staat in de wet dat een CAO geldig tot er een nieuwe CAO is. En om te voorkomen dat CAO's niet regelmatig aangepast wordt is er een einddatum afgesproken. Dit is een afspraak wanneer en met wie onderhandeld gaat worden voor de nieuwe regels. Maar soms wordt deze afspraak niet gehaald, dan blijft de CAO geldig tot er een nieuwe CAO is. Nu kan het zijn dat soms het heel lang duurt voor dat er een nieuwe CAO is. Bijvoorbeeld als een werkgever niet meer aangesloten is bij een organisatie of als de organisaties er niet uit komen. Dan kunnen er nieuwe contracten afgesloten worden zonder verwijzing naar de CAO of naar een andere andere CAO.

Ook kan de overheid een CAO algemeen geldig verklaren voor de hele sector, dus ook voor de werkgevers die niet georganiseerd zijn.

Meestal zijn alle werkgevers aangesloten bij een organisaties die namens hun onderhandelen, maar de werknemers zijn niet allemaal aangesloten. Maar de CAO geld voor alle werknemers.

Lang antwoord en lange uitleg, maar in deze situatie is het antwoord ja. Zolang het arbeidscontract loopt en zolang het arbeidscontract verwijst naar de CAO zijn de regels geldig van de laatste versie van de CAO, waar zowel de handtekening van werkgevers organisatie(s) en de werknemers organisatie(s) onder staat.

Toegevoegd na 11 minuten:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, want soms moet de minister ingrijpen om ongewenste situatie te voorkomen, maar wel of niet lidmaatschap van een vakorganisatie in het heden maakt niet uit. Het gaat om het lidmaatschap tijdens het tekenen van het contract, want het gaat er om of de verwijzing in het contract staat. Werkgevers die niet lid zijn hebben meestal een andere of vervangende collectieve regels in hun contracten staan. Maar dat zijn meestal zeer grote en unieke bedrijven die niet in een sector of bij een bepaalde CAO past.

Toegevoegd na 1 dag:
Op grond van reactie's en nieuwe informatie is het nodig om het antwoord aan te passen. De regels die gelden en altijd blijven gelden zijn die van van "Wet arbeid en zorg" en alleen als er een CAO is kan er van deze rechten en plichten afgeweken worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn werkgever is echter niet aangesloten bij de vakorganisatie noch wordt er in het arbeidscontract met enige woord gerept over de cao. De cao is van toepassing geweest toen het een AVV cao was, maar dit is al sinds 2012 niet meer AVV. Ik ben na deze periode in dienst getreden. Dus ik kan op geen manier met terugwerkende kracht aanspraak doen op bepaalde cao-afspraken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geen jurist, maar het lijkt er op dat het lastig wordt om aanspraak te maken op de cao afspraken. Zowel de werknemer als de werkgever. Het komt in Nederland niet vaak voor dat er arbeidscontracten buiten een CAO afgesloten worden.
Als zeer belangrijk is laat er een jurist naar kijken, want met terugwerkende kracht en aanspraak zijn termen waar een werkgever vrij snel het al naar een jurist toe schuift of er naar laat kijken. De weg via de rechtbank of een vakorganisatie is de enige manier.
De rechter of een jurist kan kijken naar het contract verhaal. En de vakorganisatie naar de situatie van CAO en de geldigheid er van. Maar je valt nog steeds onder de wet en je kunt aanspraak maken op de basisrechten. De rechten in een CAO zijn meestal iets beter, maar meestal volgen de CAO's de wet en vertalen de wet naar de sector. En nog steeds is het mogelijk dat de CAO algemeen bindend is verklaart. Deze informatie kun je krijgen bij een van de organisaties die de CAO hebben afgesloten. Het is altijd lastig om je recht te halen, maar in deze situatie is het nog lastiger, omdat de werkgever bewust een contract afgesloten heeft zonder een CAO. En de wetgever gaat uit van een CAO en stuurt via de wet wat minimaal in een CAO hoort te staan. En tussen nu en 2012 is ook veel veranderd in de wet.